Hopp til innhold
Anmeldelse

Fengende postapokalypse med håpet i behold

Man kan fort gå lei av å lese endetidsromaner. Skal man først lese enda en, er «Fordi overlevelse ikke er nok» engasjerende underholdning, med sympatiske innslag av samtidskritikk og selvfølgelig snev av håp.

Emily St. John Mandel

Kanadiske Emily St. John Mandel setter sitt personlige og poetiske preg på en genre det er vanskelig å briljere i etter Cormac McCarthys «The Road».

Foto: Dese'Rae L. Stage

Tittelen «Fordi overlevelse ikke er nok» er nesten det beste ved denne boken: Når romanen handler om en omreisende orkestertrupp, som fremfører Beethoven-symfonier og Shakespeare-skuespill for de gjenlevende etter en dødelig pandemi, kan alle hjerter (som banker for kunsten) glede seg.

Død og fordervelse

Emily St.John Mandel

– Romanen består av åtte deler, som hver igjen inneholder flere mindre kapitler. Fortellingen beveger seg frem og tilbake i tid, vi følger ulike hovedpersoner i en mosaikk som stadig får flere farger, skriver Anne Cathrine Straume.

Samme kveld som den kjente skuespilleren Arthur Leander får hjerteinfarkt og dør på scenen i Toronto i rollen som Kong Lear, bryter en dødelig influensa-epidemi ut. Nittini prosent av jordens befolkning omkommer, folk flykter hals over hode: Noen låser seg inne, noen finner sammen i små grupper, andre vaker ensomme rundt i skogene, etter at all elektrisitet, all elektronisk kommunikasjon og alle samfunns-strukturer har kollapset.

Noen overlever gjennom å spre kunst videre til andre. Det er en prisverdig tanke. Men som så ofte i krisetider dukker også profetene opp, dommedagssekter som mener at alt som skjer, har en mening og at de få som overlevde det dødelige viruset, er Guds utvalgte.

En av mange

Plottet er ikke originalt. Norsk og internasjonal ungdomslitteratur flommer over av denne typen fortellinger. Sigbjørn Mostue, som vant Uprisen i fjor for sitt første bind i trilogien «I morgen er alt mørkt», har skrevet en mørkere, mer dramatisk og mye mer uhyggelig apokalypse-historie. Der han retter seg mot ungdom og rett nok skriver frem hvordan samhold og solidaritet er eneste vei til redning, bruker han også brutale og svært voldelige virkemidler for å intensivere spenningen.

Kanadiske Emily St. John Mandel er mer dempet, og mer sofistikert enn som så. Virkelig uhyggelig blir det ikke for en som har lest noen dystopier før. Det Mandel gjør, er å skrive frem et flettverk av skikkelser hvis skjebner på nesten for velkomponert vis får betydning for hverandre. Men om oppskriften er velbrukt, utnytter forfatteren virkemidlene på en personlig og medrivende måte.

Alt som blir borte

Romanen består av åtte deler, som hver igjen inneholder flere mindre kapitler. Fortellingen beveger seg frem og tilbake i tid, vi følger ulike hovedpersoner i en mosaikk som stadig får flere farger. Mandel bruker en utstrakt variasjon av tekst-typer, fra tradisjonell tredjepersons-fortelling til utdrag fra brev, avisintervjuer eller rett og slett oppramsinger og lister over alt som det plutselig blir slutt på:

Slutt på å stupe ut i bassenget med klorvann, grønne av lys nedenfra. Slutt på ballspill i flombelysning.(...) Slutt på storbyer (...) Slutt på legemidler(...) Slutt på brannvesen, slutt på politi(...) Slutt på å lese om andres liv og dermed føle seg litt mindre alene i rommet. Slutt på brukernavn.

Emily St.John Mandel / "Fordi overlevelse ikke er nok" (s.42)

En egen science fiction tegneserie-roman flettes inn i fortellingen. Den blir nærmest en kunstnerisk parallell-historie til krøniken om de få gjenlevende på det amerikanske kontinentet.

Verdien av vår verden

Erkjennelsen av magien i alt det vi daglig tar som en selvfølge, er mildt, men gripende skildret. Det er ikke så dumt å bli minnet om at for en som lever uten elektrisitet, vil mye av våre hverdagsopplevelser bli betraktet som de reneste mirakler. Mandel benytter anledningen til å gi skarpe stikk til vårt knefall for reklamen eller latterliggjøre næringslivets intetsigende språklige sjargong.

Ikke alltid er hun like frisk selv i det språklige. Hovedpersonen Kirstens følelse av håpløshet, beskrives for eksempel slik:

Kirsten gikk ved den første vogna, forsøkte å tenke på ingenting. En følelse av å være fanget i en grusom drøm". (s 159)

Emily St.John Mandel / Fordi overlevelse ikke er nok (s.159)

Shakespeare som staffasje

Jeg liker idéen med kunstnerne som reiser rundt og spiller Shakespeare for de overlevende. Men jeg lurer på hvorfor forfatteren ikke har sett sitt snitt til i større grad å bruke essensen av Shakespeares skuespill, med alt det de inneholder av maktbruk, forfall og død, i en roman om nettopp maktbruk, svik, forfall og død.

Som det er nå, blir Shakespeare nærmest en utvendig, kulturell staffasje, tenker jeg.

Ikke desto mindre ble denne boken nominert til National Book Award da den kom i 2014. Som nitid komponert og idealistisk motivert skjebneroman, i slektskap med Lars Myttings bokhandlerprisvinner Svøm med dem som drukner eller Anthony Durrs pulitzervinner Alt lyset vi ikke ser vil «Fordi overlevelse ikke er nok» glede mange lesere. Men om det blir varige avtrykk i leserens sinn, slike som for eksempel Cormac McCarthys udødelige Veien etterlot seg, se det er en annen sak.

Romanen er oversatt til norsk av Kirsti Vogt.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober