Hopp til innhold

Illustrert klassiker

Lesere som er gamle nok, eller interesserte nok til å frekventere tegneserieantikvariater, vil huske den fordums serie ”Illustrerte klassikere” – berømte romaner, noen ganger historiske hendelser, i tegneserieformat. Selv kan jeg fremdeles fremkalle i hukommelsen en av rutene der selveste Satan krever sitt av den arme Faust – i salig Goethes versjon.

Raskolnikov og Putin
Foto: tegner: Alain Kortos / Minuskel forlag

Disse heftene, som sto i narvesenhyllene gjennom to ti-år fra midten av femtitallet, var imidlertid noe helt annet enn det vi møter i David Zane Mairowitz´ og Alain Korkos´ utsøkte bearbeidelse av ”Forbrytelse og straff”, Fjodor Dostojevskijs roman fra 1866 (først publisert som føljetong i tidsskriftet Russkij Vesntik). ”Illustrerte klassikere” var som tegneserier betraktet ganske primitive – først og fremst basert på tekstlige fortellende sammendrag, utstyrt med illustrasjoner, der dialogene ofte ble utydelige.

Ekte tegneserie

”Forbrytelse og straff” er derimot tegneserie i moderne forstand der balansen mellom tekst og bilde er avgjørende. Tale, tanker og dialoger i de vante snakkeboblene, mens den løpende bildefortellingen bærer historien, og gir den intense miljøbeskrivelsen vi forventer i en bearbeidelse av Dostojevskijs psykologiske drama.

Dristig bearbeiding

Det er først og fremst to elementer som gjør dette til noe mer enn en tegnet versjon av originalen. Det ene er David Zane Mairowitz´ dristige, og innsiktsfulle bearbeiding av Dostojevskijs tekst og; fordelingen av den mellom bobler og bildefortelling. Det andre er Alain Korkos´ stilsikre, ofte stiliserte og ved første blikk enkle tegninger som formidler Raskolnikovs tvil, nag og kvaler på en innlevd måte.

Dostojevskij til dagens Russland

At Zane Mairowitz har valgt å legge den halvannet hundre år gamle fortelligen til våre dagers Russland, kan også synes dristig, men fungerer forbausende bra. Kanskje først og fremst gjennom alle gate- og miljødetaljer i bakgrunnen av Korkos´ tegninger. Slik vi gjerne vil ha det i en god tegneserie.

Det finnes mer

Når alt dette er sagt; la meg også fremføre en unnskyldning for at vi ikke har plukket opp Zane Mairowitz´ album tidligere. Dette er nemlig det tredje albumet på norsk etter at Franz Kafkas ”Prosessen” og Joseph Conrads ”Mørkets hjerte” har kommet ut tidligere. ”Prosessen” er flott tegnet av franske Chantal Montellier, mens den største rosinen i denne seriepølsen, ”Mørkets hjerte”, er illustrert av den unge svensk-kenyanske kunstneren Catherine Anyango. Sjelden, svært sjelden, har jeg sett en slik dyster, svartkledd og styggvakker stemning i et tegneseriealbum som her.

Dette ikke til forkleinelse for ”Forbrytelse og straff” som rett og slett er strålende tegneserielitteratur.