Hopp til innhold

For dårlige norske biografier

Professor i litteratur, Arne Melberg, mener at norske biografier må bli bedre.

Arne Melberg

Litteraturprofessor Arne Melberg mener de norske biografiene som ble utgitt i 2011, ikke er spesielt godt skrevet. – De bærer preg av å være bestillingsverk og har flere mangler ved seg, mener han.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

Arne Melberg har som juryleder for Brageprisen, i klassen for biografier, lest flere av fjorårets biografier enn de fleste. Litteraturprofessoren mener at dette er en sjanger med et forbedringspotensial.

Bestillingsverk

Åge. Historien om Norges største rocker

- Det som gjør biografien «Åge. Historien om Norges største rocker», til en god biografi, er at boken er personlig skrevet, mener Melberg.

Foto: Gyldendal

Av alle de biografiene som ble påmeldt til Brageprisen, og som han har lest fra perm til perm, mener han at det kun er to av bøkene som er godt skrevet, sa Melberg i et essay i Klassekampen. Den ene er Ole Jacob Hoels bok om Åge Aleksandersen, og den andre er Arnhild Skres biografi om Hulda Garborg.

– Disse to er riktig velskrevne. De andre er bra på flere måter, men ikke spesielt velskrevne. De bærer for mye preg av å være bestillingsverk, sier Arne Melberg til Bok i P2.

Mer kritisk

Litteraturprofessoren etterlyser mer kritisk distanse til personen det skrives om.

Bortsett fra Arnhild Skre, som ble tildelt Brageprisen for beste biografi i fjor, så er det ingen som makter å være kritiske til den personen de skriver om, mener Melberg.

– Det gjelder alle biografier. Skre derimot, tillater seg å være kritisk, sier han.

Hulda Garborg

- Styrken i biografien «Hulda Garborg. Nasjonal strateg», som fikk Brageprisen i sin klasse i fjor, er at den er kildekritisk, mener Melberg.

Foto: Samlaget

Melberg etterlyser i det hele tatt mer kildekritikk.

– Jeg savner generelt et mer kritisk syn på kildematerialet. Det har kanskje noe å gjøre med at jeg selv er historiker sier Arne Melberg.

– Må en biografi oppgi kilder?

– Alle bøkene jeg har lest har kildehenvisninger. Man skal kunne stole på disse, men det er vanskelig i for eksempel biografien om Arne Næss. Det kommer av at kildematerialet her er umulig å kontrollere, ettersom det er brukt intervjuer med Næss. Disse virker nærmest tilrettelagt for å fortelle en bestemt livshistorie.

Historisk vakuum

En annen svakhet er at forfatterne ikke oppgir hva som er skrevet tidligere om personen de lager biografi om, og glemmer at man alltid er en del av en historisk sak, mener professoren.

– Man må innse som biograf at man aldri har siste ordet i saken. Det savner jeg en bevissthet om.

Melberg savner også mer personlig motiverte biografier.

– Biografien om Åge, var en overraskende bok for meg. Han var en ukjent person, som jeg i utgangspunktet stilte meg selv spørsmål om hvorfor jeg skulle lese. Men boken var både underholdende og fascinerende skrevet, slik at jeg får et sterkt inntrykk av at jeg kjenner Åge. Boken står i en sammenheng, og alt er ikke bare lyst. Forfatteren er tydelig engasjert og har en god fortellerrøst – noe jeg ellers ofte savner, sier Arne Melberg.

Hør også litteraturprofessor Arne Melberg som gjest i Bok i P2 lørdag 7. januar kl. 07.35, eller som Podkast .

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober