NRK Meny
Normal

Ebok-tjeneste utfordrer de store forlagene

– Jeg angrer på at jeg signerte ebok-avtale med forlagene på mine tidligere bøker. De har ikke levert, mener Elin Ørjasæter.

Elizabeth Sellevold og Elin Ørjasæter

De store forlagene har ennå ikke lagt arbeid i å selge ebøker. Det er en risikabel strategi for dem, fordi det er veldig enkelt for forfatteren selv å produsere ebøker. Det jeg har gjort er bare å lage en ebok av et manuskript jeg har. Jeg slipper jeg det først som ebok, og så lager jeg papirbok av det ut på våren. Om papirboka blir på et stort forlag eller på mitt eget, har jeg ikke bestemt ennå, sier forfatter Elin Ørjasæter som nå gir ut eboken gjennom Schibsted-eide Ebok.no, der Elizabeth Sellevold (til venstre) er adm. dir.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Den internasjonale bølgen med selvpublisering har nådd Norge. Om noen uker starter Ebok.no en selvpubliseringstjeneste for bøker.

Forfatter og førstelektor ved Markedshøyskolen, Elin Ørjasæters nye fagbok «Er du en god sjef?», kommer ut som ebok på det nyetablerte nettstedet Ebok.no, lenge før papirutgaven gis ut.

Bundet av dårlige kontrakter

– For å si det veldig enkelt er jeg ikke fornøyd med ebok-salget på de store forlagene, sier Elin Ørjasæter til NRK.no.

Hennes tidligere bøker er utgitt på store forlag som Cappelen Damm og Aschehoug. Det Ørjasæter synes det er problematisk at de store forlagene ikke satser mer på ebøker. Ebok-salget i Norge er latterlig lavt, mener hun.

– På fire måneder solgte jeg 1405 bøker og 11 ebøker. Det er altså latterlig lite.

Hun kjenner seg bundet av kontraktene som hun, i likhet med alle andre norske forfattere, har med forlagene. De inkluderer nemlig også salget av ebøker. Hun mener forlagenes satsing går for tregt.

Elin Ørjasæter

Nordmenn er på topp når det gjelder å bruke nye duppeditter, men henger etter når det gjelder ebøker, bemerker Elin Ørjasæter.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

– Akkurat nå synes jeg forfattere er innelåst i ebok-kontrakter som de ikke er tjent med. De er mye mer tjent med å eksperimentere på egenhånd, mener Elin Ørjasæter.

Forfatter Gert Nygårdshaug tok en Rowling og var først ute i Norge med å løsrive seg fra forlaget for å få fart på ebok-salget. Han selger sin nyeste roman «Pergamentet» som ebok 160 kroner billigere enn bokhandlerne. Foreløpig selges boken på hans private nettside, men i desember åpner en ny portal for ebøker som han har initiert.

LES OGSÅ: Et varsko for forlagene

– Det jeg er litt gretten for, er at i mange år har de snakket som om de skal gjøre noe med ebok-kodene «any day», men foreløpig har de bare lansert en diger løsning – Bokskya – som ikke fungerer i markedet. De har ikke fått noen trening i prising og alminnelig kremmerånd for ebøker. De kan bokhandelsleddet ut og inn, noe som forsvarer den lave royaltyen på papirbøker, påpeker Ørjasæter.

Likevel kan man ikke gi fra seg royalty hvis de ikke har noe å gi tilbake, slik tilfeller er med ebøker, mener hun.

– Jeg synes at de inntil videre burde frigjøre alle ebok-avtalene og si "kom tilbake når vi har funnet ut hvordan vi skal selge disse ebøkene". Jeg synes de må begynne helt på nytt når det gjelder ebøker, i forhold til kontraktene om rettigheter med forfatterne sine.

LES OGSÅ: - Forbausende at vi ikke har kommet lenger

Tar en Amazon

I månedsskiftet november-desember lanserer Ebok.no en selvpubliseringstjeneste, basert på lauch&learn-prinsippet, de starter med en enkel ny stjeneste og bygger på i takt med erfaringene de gjør seg

– Vi ønsker å skape entusiasme rundt eboka, poengterer adm. Dir. Elizabeth Sellevold, som har ruget på selvpublisering siden i vår.

Har dere tatt en Amazon?

– Ja, for så vidt, vi har en ganske lik modell. Vi kommer til å få opp et sted hvor forfattere kan registrere seg som publisister og laste inn en ebok. De bestemmer prisen selv og er sine egne forleggere.

Elizabeth Sellevold

Ønsker å gjøre sortimentet på ebøker mye større. Adm.dir i Ebok.no, Elizabeth Sellevold.

Hvorfor valgte dere å ha førpremiere med boka til Elin Ørjasæter?

– Det er litt spesielt med henne, siden hun kom til oss før modellen vår er på plass. Men forlaget hennes, Trolltekst, er utgiver for boka og de har alle rettigheter, de samme vilkårene gjelder i prinsippet for alle.

Nordmenn er storbrukere av smart-telefoner og lesebrett, og handler mye bøker på nett, stort sett via Amazon, som også er store på selvpublisering med tjenesten Kindle Direct Publishing. Apple har et tilsvarende tilbud i iBooks Author. Det finnes etterhvert en lang rekke muligheter for de som vil gi ut egne ebøker, her til lands

LES OGSÅ: Elsker eller hater du Amazon?

Hopper bukk over det kapitalkrevende

Internett gir en unik mulighet for forfatteren til å gjøre distribusjonen av ebøker selv, mener Elin Ørjasæter.

– Du kan hoppe bukk over det mest kapitalkrevende med å lage en bok, og lage den selv. Det betyr likevel ikke at jeg har tro på at hva som helst bør utgis som ebøker. Et godt manuskript trenger mye motstand underveis fra en redaktør.

Dette kan man imidlertid fint klare å skaffe selv, særlig dersom man allerede er en etablert forfatter, mener hun.

– Jeg har aldri valgt forlag bare ut i fra hvilket forlag det er, men ut i fra hvilken redaktør jeg vil ha. Det fortsetter jeg med nå som selvpublisist, og forskjellen er bare at jeg i stedet velger blant de gode frilanserne som finnes, sier Ørjasæter.

– Nordmenn ligger på topp i duppeditter, etter Japan. Vi er de første til å kjøpe iPad og nettbrett. Vi har generelt en imponerende penetrasjonsgrad på ny teknologi – unntatt på ebøker. Der er vi sinker, og det skyldes ikke forbrukerne men de store forlagene.

I Ørjasæter og hennes mann Nils Horveis nettbokhandel Trolltekst, står salget av ebøker for nær 70 prosent av det totale boksalget. Hun tror derfor at ebøker er av stor interesse for nordmenn flest.

– Jeg vil ikke være med i det hylekoret som sier at forlagene er håpløse dinosaurer, men de har en total infrastruktur og en total verdikjede som er bygget fullt og helt rundt papirboken. Da er det veldig naturlig at de konsentrerer seg om å få mest mulig penger ut av papirboken, sier hun.

Forfatteren får hele ansvaret

Det koster rundt 1000 kroner å gjøre tekst om til en ebok, forteller Elizabeth Sellevold i Ebok.no, som bruker modellen fra Amazon og Apple og tar 30 prosent provisjon på den nye selvpubliseringstjenesten. Prisen på boka bestemmes av den som utgir boka.

Hva kommer det så til å koste å publisere sin egen bok på Ebok.no?

– Den kommer til å bli høy nok til at folk ikke publiserer doktoravhandlingene sine, det må være en bevissthet om at boka skal være salgbar, understreker Sellevold.

– Men terskelen skal være lav, det blir ikke dyrt.

Overlater dere redaktør-rollen helt og fullt til forfatterne?

– Ja, ansvaret for utgivelsen kommer til å ligge hos forfatteren eller utgiveren. Det eneste vi kommer til å kreve er at de følger noen vilkår om å følge norsk lov om innhold. Vi kommer ikke til å lese gjennom alle manus, men vi vil forbeholde oss retten til å fjerne det vi mener er støtende innhold.

I den nye tjenesten kan forfatterne følge salget selv og får avregninger hvert halvår. Ebok.no kommer også til å tilby noen delingsmekanismer, som for eksempel mulighet for å lese utdrag fra boka flere steder. Vi vil vurdere muligheten for at selvpublisister kan kjøpe enkelte reklametjenester.

Sellevold peker på at forfatterne kan bruke sosiale medier som markedskanaler, og har stor tro på at også uetablerte forfattere kan nå ut til mange gjennom egne nettverk.

Den neste selvpubliserte boka på Ebok.no blir Live Landmarks reviderte utgave av «Vekk meg når det er over - diagnose ME».

LES OGSÅ: Amanda Hockings millionsuksess med selvpubliserte bøker

OPPDATERING:

Laster Twitter-innhold

LES OGSÅ: En samtale på Twitter om selvpublisering, samme dag.