Hopp til innhold

Den store kjærleiken og etterpå

Trass i at det er kvinna som fører ordet, er det likevel mannen som står tydelegast fram i denne romanen om den store kjærleiken og den brå slutten på forholdet.

Silje Aanes Fagerlund

DEBUTANT: Silje Aanes Fagerlund debuterer med romanen «Eneste».

Foto: Cappelen Damm AS

Silje Aanes Fagerlund debuterer med ein roman om ei kvinne som ser tilbake på eit intenst kjærleiksforhold etter at det er over. Mannen er ein godt vaksen forfattar, kvinna er ein ganske ung student.

Den som har lese dei seinaste bøkene til bergensforfattaren Tomas Espedal, vil ganske raskt forstå at debutanten Silje er den Silje som Espedal skildrar som den store, tapte kjærleiken.

Den som trur at vi her skal få ein radikalt annan versjon av kjærleikshistoria, må tru om igjen.

Dette har ingen ting å seie for den litterære kvaliteten; slaget om kvalitet dreiar seg ikkje om kor stort eller lite spriket er mellom to litterære versjonar av same historie.

Men det er klart, den som hadde ønska ei skandaløs historie med eit sterkt avvikande syn på kva som faktisk skjedde, blir skuffa.

Forfattaren har det, i glimt

«Eneste» av Silje Aanes Fagerlund

DEBUT: «Eneste» er debutromanen til Silje Aanes Fagerlund.

Foto: Cappelen Damm AS

Vi andre kan lese ein sjølvbiografisk roman med typiske debutromankjenneteikn: somme stader glimtar forfattaren til og viser at ho har det, mens andre avsnitt er likegyldige og lette å gløyme.

Når det er sagt, vil eg straks leggje til at historia er skildra med eit stort og uironisk alvor som gjer sterkt inntrykk.

Historia er fortalt av eit namnlaust «jeg» som i store deler av romanen vender seg til eit namnlaust «du». Livet deler seg tydeleg i to bolkar: Før og etter møtet med mannen på ein fest, eit møte som blei til eit seks år langt forhold.

Før dette er det summarisk fortalt om mor, far, bror, kjensla av å vere utanfor i ungdommen (ei kjensle ho deler med alle forfattarar og nesten alle andre), deretter skrivelinje på ein folkehøgskole (eit obligatorisk innslag i sjølvbiografiske romanar for tida) og vaklande idear om kva ho skal bli når ho blir stor, også det eit velkjent trekk så vel blant ungdom som i romanar om ungdom.

Kort sagt: Livet før møtet med mannen er litt flatt skildra og har vesentleg mindre nerve enn historia om forelsking, kjærleik, samliv og brot. Det er kjærleikshistoria som gjer denne romanen.

Du ville ha hele meg og fikk det, slik jeg også fikk hele deg. Og i dét holdt vi oss så begjærlig fast i hverandre.

Å bli så elsket. Hele meg. En kjærlighet fullstendig uten forbehold, slik var den, din kjærlighet.

«Eneste» av Sile Aanes Fagerlund

Denne kjærleiken blir skildra i høg stil som her, eller vist fram gjennom regntunge dagar i Bergen, lidenskaplege møte og rolege kvardagar utan drama.

Det er eit vakkert bilde av to elskande, men sjølv om dette er forteljarens versjon av historia, finst det her ei så sterk innleving i mannens liv og lagnad at det blir det han som står tydelegast fram.

Eksen får ikkje gjennomgå

Det er altså lite av oppgjer og kritikk av den andre her, slik ein kanskje kunne vente frå den parten som gjer det slutt og som bør ha ein god grunn.

Som det første møtet var lagnad, står også brotet fram som det: Gradvis ser forteljaren konsekvensane av aldersforskjellen:

Den kvelden var det bryllupsfest i nærheten av hotellet. Gjennom det halvåpne vinduet hørte vi noen av gjestene, skrålende og fulle. Og akkurat da, en helt bestemt visshet om at dét aldri kom til å bli oss; vårt bryllup skulle aldri komme til å finne sted. Jeg visste det, da. (…)

Går det an å bli elsket for mye. Trengt for mye. Noen kvelder å kjenne en sterk lyst til å legge seg ned alene, i et svalt, hvitt rom. Helt alene, ingenting annet enn meg og en mild, nattlig bris gjennom rommet.

«Eneste» av Sile Aanes Fagerlund

God skildring av stor kjærleik

Den store kjærleikshistoria startar og sluttar utan rivalar. Alle årsaker er å finne i dei to og i forholdet.

Å skildre lykkeleg kjærleik har aldri vore enkelt, men forfattaren har skrive ei vakker og fortetta historie som går i sirklar både rundt det som får folk til å elske kvarandre og det som får folk til å ønske ein slutt.

Trass i at teksten er ujamn og til tider for flat, er dette ein debutant å leggje merke til.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK