– Wow, tusen takk, dette var utrolig rørende.
Demian Vitanza mottok prisen på Sentralen i Oslo onsdag. Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen.
Vinnerboken handler om en norsk-pakistansk fremmedkriger som returnerer til Norge etter å ha vært i Syria. Fortellingen er bygd på intervjuer Vitanza gjorde med den tidligere fremmedkrigeren, som han møtte i et norsk fengsel.
Publikum i salen var elever fra videregående skoler fra hele landet, som hadde deltatt i jury-arbeidet og stemt fram Vitanzas bok.
– Han (journ. anm.: hovedpersonen) var på deres alder når det sklir ut. Dette er rørende, sa Vitanza fra scenen.
Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur.
Prisvinneren holdt skrivekurs i fengsel da han møtte mannen som ble hovedperson i boken.
– Jeg har alltid vært opptatt av mennesker som faller litt på utsiden. Det var spesielt at en fremmedkriger ville dele sin historie. Men historien måtte fortelles i romanform på grunn av både etiske, juridiske og sikkerhetsgrunner.
I juryens begrunnelse heter det blant annet:
«Vi mener at dette er en utrolig viktig bok, både på grunn av temaene den belyser, men også på grunn av den nye vinklingen vi får. Boken gir et innblikk i hvordan en ung gutt formes av samfunnet, kulturen og religionen som omgir ham. […] Selv om den fokuserer mye på forståelse og går i dybden på kompliserte tema og hendelser er den lettlest. Det synes vi er imponerende. Alle lesere ble inkludert i opplevelsen av boken.»
Det stod om åtte norske skjønnlitterære bøker utgitt i 2017.
Disse var nominert:
- Demian Vitanza: «Dette livet eller det neste»
- Therese Tungen: «Ein gong var dei ulvar»
- Olaug Nilssen: «Tung tids tale»
- Jan Kjærstad: «Berge »
- Erlend O. Nødtvedt: «Vestlandet»
- Øyvind Rimbereid: «Lenis plassar»
- Lotta Elstad: «Jeg nekter å tenke»
- Aina Villanger: «Baugeids bok»
Demian Vitanza var også blant de nominerte til årets P2-lytternes romanpris tidligere i år. Da kritiker Knut Hoem anmeldte boken, mente han den syder og koker hele veien.