Hopp til innhold

Da Vinci kode-spenning fra Israel

Forfatter Espen Holm har gitt seg i kast med en halsbrekkende spenningshistorie fra Israel i «Kong Salomos sverd». Men han har aldri vært i det konfliktfylte området selv.

Espen Holm

- Jeg hadde lyst til å gå tilbake til røttene, altså hvordan det hele begynte. Hvordan folk i Odessa i 1880 fant ut at de måtte få et eget land – hvordan sionismen begynte, sier bokaktuelle Espen Holm.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

– Jeg hadde lyst til å skrive en roman om konflikten i Midtøsten. Vi får mye informasjon fra stedet, men mest øyeblikksbilder fra en rakett, en gjengjeldelse på raketten eller en selvmordsbomber. Dette gir ikke noe helhetsbilde, sier Espen Holm.

I boken «Kong Salomos sverd» rammer en uforklarlig lidelse Israel, særlig befolkningen i nybyggerområdene. Barn blir født med store misdannelser og kvinner dør. Ingen forstår hva det skyldes.

Helt som torturerer

Hovedpersonen Zev Weismann er etterretningsagent for Israels hemmelige sikkerhetsstyrker, Shin Bet. Jobben hans er å forhindre at arabere og palestinere skyter raketter inn over Israel. Med falsk palestinsk identitet tar han seg inn På Vestbredden og Gazastripen for å finne ut hvem som pønsker på noe galt.

Vi møter ham i starten av boken i torturkammeret til Shin Bet, hvor han presser opplysninger ut av palestinere – skyldige eller ikke skyldige.

– I utgangspunktet er han en tøffing, og litt usympatisk. Men jeg kan ikke tegne et bilde av en helt som bare er usympatisk, og må passe meg for at det ikke blir sort-hvitt. Han har sine grunner for å gjøre som han gjør, som vi kan klare å forstå. Han sier selv: ”Hvis jeg torturerer deg, og du har det helvetes vondt, men det fører til at vi forhindrer et rakettangrep eller en selvmordsbomber som dreper 20 israelere, som igjen fører til at vi tar hevn og dreper 200 arabere, så er det verdt at du skriker litt nå.”

Vil ikke bare se på

Kong Salomos sverd

I 'Kong Salomos sverd' må hovedpersonen Zev velte sjakkspillet for de som han ikke lenger er på lag med.

Foto: Gyldendal

Holm har jobbet med boken de siste tre årene. Men det er lenge siden historien begynte å ta form.

– Dette er en bok som jeg har hatt liggende i meg i veldig mange år, helt siden jeg var liten gutt på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet, og gikk på søndagsskolen. Vi fikk flotte bøker med bibelhistorie, blant annet med Moses som drev nedover elven i en kurv, og ble tatt hånd om av faraoens datter, og senere tok folket med seg ut av Egypt og tilbake til Israel, og delte havet. Det var så mange flotte tegninger og bilder i disse bøkene, og så gode historier. Det var jo en sånn story-telling uten like, denne gamle bibelhistorien. Disse bildene lever inni hodet mitt ennå, sier Espen Holm.

– Konflikten i Palestina har berørt meg. Jeg syns det er forferdelig at vi skal sitte og se på hver eneste dag, hvordan den ene trakasserer den andre. Når jeg da bærer på historier, og kan skrive, så tenkte jeg at det får være mitt bidrag til de som liker å lese. Dette er en fortelling om en ung israelsk sikkerhetsagent som forandrer mening.

Aldri vært i Israel

Holm har skrevet hele boken, uten å engang ha vært der.

– Historien kunne ha funnet sted hvor som helst, for det handler om et personlig drama. Palestina og Israel er kulisser. Men kulisser må jo være riktig. Hvis man selv leser en bok, og ser noe som er feil, tror man jo ikke på resten. Hvis du slumser med researchen, så risikerer man å miste leseren.

Forfatteren er usikker på om det hadde vært lettere å skrive boken dersom han hadde tilbrakt noe tid i området.

– Kanskje det hadde vært vanskeligere fordi jeg hadde blitt for fokusert på kulissene, og skulle hatt med alt jeg visste. Jeg merker det på forfatterkollegaer, at de har for mye fakta med. Det er lett å dynge på med klisjeer, hvis man kjenner stedet for godt, mener Holm.

– I stedet for å skrive om Klagemuren, Oljeberget, og andre kjente steder, så inviterer jeg heller til middag. Zev og faren lager middag med ingredienser som sier at de ikke er i Oslo eller New York, men i en liten toromsleilighet i Sderot hvor de sitter på terrassen. Jeg visste først ikke hva de skulle spise, og måtte lete opp oppskrifter på Humus, det er både libanesisk og israelsk humus. Jeg oppdaget mye nytt. Dette er gleden av å være forfatte.

Men hvorfor utspiller handlingen seg akkurat til dette stedet?

– Skal du skrive godt, så må du ha en konflikt. Ikke for konfliktens skyld, for å boltre deg i blod og tårer, men fordi konflikten viser hvilke verdier som står på spill.

– Hovedkarakteren min Zev Weismann har verdier som han har arvet etter forfedrene sine. Disse verdiene blir utfordret, og det er denne utfordringen – eller konflikten når noen mener noe annet – som gjør at han må bestemme seg for hvor mye disse verdiene er verdt.

Research på YouYube

MIDEAST ISRAEL PALESTINIANS

En palestinsk mann smugler varer gjennom en av tunnellene under gaza.

Foto: Khalil Hamra / AP

Agenten Zev må ned mylderet av tuneller under jorden mellom Egypt og Gaza, hvor det smugles både mat, våpen, medisiner, sauer, geiter og til og med biler. Mens helten er der, 20-30 meter under bakken, raser tunellen over ham.

– Det at jeg aldri har vært der, og ville styre unna klisjeer, gjør at jeg har sittet og sett på videoer på YouTube i stedet. Jeg har sikkert sett tusen timer med YouTube-snutter fra filmer under Gaza. Så der nede har jeg vært virtuelt, sammen med helten min, på jakt etter palestinske motstandsmenn.

Sykdom og død

Espen Holm krimdebuterte med «Syk pike» i 2011, som handler om en biologistudent som forsvinner, i en tid hvor man anser at det vil bli for mange mennesker på jorden om kort tid. En rekke dødsfall og sykdomstilfeller kobles til internasjonal terrorisme.

– Det må nødvendigvis ikke være så fælt. Det trenger ikke å være så mye blod. Jeg styrer unna dette. Skal det være spennende, så må det stå noe på spill, mener Holm.

–– Må tørre å ta avgjørelser

Espen Holm

Espen Holm mener historien om Zev kunne vært fortalt også fra andre steder rundt om i verden. - Persondramaet er det sentrale, mener han.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

Holm ønsker å fortelle at alt dreier seg om at man må våge å gi slipp.

– Det ligger litt i tittelen «Kong Salomos sverd». Det er historien om kong Salomo som var kjent for å være en klok mann. Når to kvinner slåss om et lite barn, og kong Salomo blir bedt om å megle i konflikten, sender han en av soldatene bort for å dele barnet i to med sverdet sitt. Idet sverdet svinges, slipper den ene kvinnen tak.

– Her handler det om å gi slipp. Dette er kokt ned til en enkelt hendelse om et barn, men kunne like gjerne vært Det hellige land, og at noen må si at dette går ikke lenger. Det er dette Zev gjør. Han vil ikke klamre seg til krig og elendighet. Han vil ikke mer, sier Espen Holm.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.