Bruker ungdommer som manuskonsulenter

Alexander Sandtorv gjør en ny vri på det tradisjonelle redaktør-forfatter-samarbeidet og bruker et stort antall ungdommer som testlesere på sin første roman.

Alexander Sandtorv

Alexander Sandtorv gliser i kjølige omgivelser på Lofoten. Men kalde tilbakemeldinger fra litteraturvitere, har den kommende forfatterdebutanten lite til overs for.

Foto: Privat

– Når jeg har fått tilbakemelding fra redaktører eller litteraturvitere har det hele vært stramt og kaldt. Det føltes som om teksten lå på obduksjonsbordet og at litteraturviterne kappet og kuttet med iskalde skalpeller, sier Alexander Sandtorv (29).

Høsten 2016 debuterer han som forfatter på Comino Forlag, med fantasy-romanen «Profetien om Laura». I stedet for et tradisjonelt redaktør-forfatter-samarbeid, bestemte bergenseren seg for å bruke ungdommer som testlesere.

– Jeg kontaktet ungdomsbibliotekarer på noen av landets flotte bibliotek, og det har ført til flere spennende samarbeid, forteller Sandtorv.

– Ungdomslesere involverer seg følelsesmessig

Elever fra flere skoler har blitt med som test-lesere for Sandtorvs romanprosjekt. I tillegg til dette har forfatteren, i samarbeid med diverse bibliotekarer, startet lesesirkel-grupper på Facebook, hvor unge er med på å lese og gi tilbakemeldinger.

Disse ungdommene involverer seg følelsesmessig på en helt annen måte enn voksne, hevder Sandtorv:

– Ei jente måtte slutte å lese fordi hun fikk mareritt, to andre ungdomslesere pepret meg med mailer fram og tilbake. De hadde diskutert i friminuttet og hengt seg opp i en liten, men viktig detalj som de var uenige om hvordan de skulle tolke.

– En fantastisk mulighet

Stian Ravndal

Stian Ravndal fikk meg seg hele norsk-klassen sin, da han spurte om elevene ville være med på å lese og gi tilbakemelding på et bokmanus.

Foto: Privat

Stian Ravndal er norsklærer for en 10. klasse på Gjesdal Ungdomsskole. Han ble begeistret over Sandtorvs forespørsel.

– Jeg tenkte på det som en fantastisk mulighet til å koble skole opp mot det virkelige liv.

Ravndal fikk tolv av 26 hender i været da han spurte om noen av elevene ville ta utfordringen på egen hånd i fritiden, men fikk med seg hele klassen da han foreslo det som et skoleopplegg. Nå er læreren spent på hva prosjektet fører til:

– De litterære samtalene starter denne uken, så nå stiger nok engasjementet enda mer. Meninger om boken har de garantert. Og det hadde jo vært kjekt hvis forfatteren fikk noen innspill som førte til redigeringer av manus.

Gjesdal Ungdomsskole

Elevene i 10a på Gjesdal Ungdomsskole er godt i gang med å lese Sandtorvs fantasy-roman. Deres norsklærer, Stian Ravndal, håper at elevene kommer med innspill som fører til redigering av manuset. Fra venstre: Martin Juul, Karoline Bjerkreim og Bernhard Dahle.

Foto: Henriette Ravndal

– Ungdommenes tilbakemeldinger kan gjøre romanen bedre

Pia Larsen er redaktør i barne- og ungdomsredaksjonen i Cappelen Damm. Hun har hørt om tilfeller som Alexander Sandtorv, men tror ikke det er så vanlig at tilbakemeldinger fra lesere blir satt i system.

Pia Larsen

Pia Larsen er redaktør i barne- og ungdomsredaksjonen i Cappelen Damm. Hun forteller at flere forfattere bruker testlesere, men tror ikke det er så vanlig at det blir satt i system.

Foto: Cappelen Damm

– Noen bruker egne barn, andre bruker nettsider og blogger hvor ungdommer kan kommentere og vurdere. Og så er det selvsagt mange som bruker voksne venner og familie som «førstelesere», sier Larsen.

Hun har tro på at ungdommenes tilbakemeldinger kan bidra til at Sandtorvs roman blir bedre, men påpeker samtidig viktigheten av å ikke skrive den romanen forfatteren tror leserne vil ha.

– Forfatteren må skrive sin roman, men kan selvsagt bruke slike førstelesere til å justere seg ved behov, sier Larsen.

Siste om bøker fra TV og radio

Kulturhusets programleder Siss Vik intervjuer forfatter Gunnar Staalesen, som kommer ut med sin 19. krimroman om etterforskeren Varg Veum. (Sendt 3. august 2016)