Den visuelle delen av bokbransjen er hedret på Nasjonalbiblioteket under Årets vakreste bøker-utdelingen. Konkurransen har en lang tradisjon som strekker seg helt tilbake til 1933.
Den mest høythengende prisen, «Årets vakreste bok», var det kunstneren Per Dybvig som fikk æren av å bli tildelt.
Han fikk anerkjennelsen for boken «Jegeren – En fortelling fra skogen».
Juryen kunne fortelle om enstemmig begeistring for boken.
«Vi ble overveldet over de fantastiske illustrasjonene som kan virke som en sjanger for seg», ble det blant annet nevnt i jurybegrunnelsen.
Åpen klasse
Forfatteren Johan Harstad, som designer alle bøkene sine selv, fikk gull i Åpen klasse for mursteinsromanen «Max, Mischa & Tetoffensiven».
Juryens kommentar: Insisterende gjennomført konsept hvor romanen manifesterer seg fysisk, utover bokens lukkede permer, og drar deg inn i historiens univers. Et ambisiøst prosjekt som krever en del av betrakteren gjennom sine lag og sin kompleksitet - boken skaper nysgjerrighet og innbyr til fordypning. Den gir merverdi ved at de fiktive verkene i seg selv blir verk og fungerer som en forlengelse av romanen. Imponerende gjennomført konsept og produksjon.
- Les:
Tegneserie
Debutant Kristian Krogh-Sørensen fikk gull for tegneserieromanen «Gulosten. Liv i helvete».
Juryens kommentar: «Gulosten» er en spennende fortelling om en spritsmugler på begynnelsen av 1900-tallet. Omslaget er i enkle farger som leder tankene til den klassiske kriminallitteraturen. Tegningene i svart-hvitt er detaljerte, energiske og stilsikre, og streken passer utmerket til fortellingen. Papir og innbinding er av høy kvalitet. Et meget vakkert album.
Bokomslag – voksenbøker
Aslak Gurholt Rønsen i designstudioet Yokoland fikk gull i klassen for bokomslag av voksenbøker. Prisen fikk han for bokomslaget av Morten Langelands diktsamling «Den egentlige kommunen».
Designeren har blitt godt vant med priser for bokdesign. I årets kåring mottok Yokoland hele ti priser.
Juryens kommentar: En enkel og tydelig idé gjennomført med få visuelle virkemidler. Dristig og virkningsfull bruk av upolerte fotografier av byskogen gjennom de fire årstidene på de fire ulike omslagene. Typografien er sobert satt på det sorte smussomslaget som spiller mot fotografiene på en effektiv måte. Dette gjenspeiler også inndelingen i boken. Her er det ikke tatt noen produksjonsmessige snarveier, og man får lyst på hele serien.
Skjønnlitteratur – barn og ungdom
I klassen for design av skjønnlitteratur for barn og ungdom, var det Øyvind Torseter som fikk gull for «Svartle».
Boken er skrevet av Håkon Øvreås.
Juryens kommentar: Illustrasjonene er enkle og fargeleggingen sparsomt eksklusiv. Tegningene er vel integrert i historien samtidig som de ofte løfter teksten. Layouten er brukt bevisst. På innsiden av permen ligger en utbrettbar plakat som en ekstra fin bonus.
Skjønnlitteratur – Voksen
Martin Lundell, som til daglig jobber som professor på Kunsthøgskolen i Oslo, mottok gull for sitt design av «Å forsvinne i teksten», som er Hans Petter Blads samtalebok med forfatteren Liv Køltzow.
Juryens kommentar: Omslaget reflekterer innholdet på en konseptuell måte og er iøynefallende i sin anonymitet. Enkle virkemidler som håndskrevne notater fra hovedpersonen er brukt på omslaget og forteller oss noe om hva teksten omhandler. Fargevalg og typografi er brukt på en subtil måte til tross for kompleks tematikk. Gjennomført i materialvalg, typografi, farger og foto som understreker temaet.
Utstilling av Årets vakreste bøker
1–14 april kan du se – og bla i – alle de femti bøkene som har blitt tildelt priser. Utstillingen finner sted i Grafills lokaler i Rosenkrantz gate 21 i Oslo.
Se bilder her: