Hopp til innhold

Sprikende samling i saga-landskap

«Ti kniver i hjertet» er en ny antologi der ti forfattere skriver med sagareferanse. Er resultatet tekster med stor variasjon eller spriker det i alle retninger?

Tom Egeland

Tom Egeland er en av bidragsyterne i utgivelsen «Ti kniver i hjertet – vår tids sagaskrivere».

Foto: Roy Kenneth S Jacobsen / NRK

Jeg antar at utgivelsen «Ti kniver i hjertet – vår tids sagaskrivere» er inspirert av det store Shakespeare-prosjektet, der et antall moderne forfattere ble bedt om å skrive seg opp mot et av William Shakespeares dramaer og der Jo Nesbø skrev sin «Macbeth».

Forlaget ville be ti norske forfattere «…skrive en kort fortelling som tar utgangspunkt i en scene, skikkelse eller hendelse i de gamle sagaene (…) fortellingen skal overføres til vår tid».

Ingen dårlig idé, dette, og det er mye godt å si om enkelttekster. At premissene ikke oppfylles av alle, trenger ikke gjøre noe, men innholdet i antologien spriker kanskje så mye at helheten virker uferdig?

Cecilie Enger var ikke den forfatteren jeg først ville gjettet som en av bidragsyterne. Desto bedre at hennes science fiction-pregede fortelling, «Aun», sitter fint hos leseren. Utgangspunktet er Ynglingesagaen og Aun som inngikk en pakt med Odin: Dersom han blotet en sønn, skulle han få ti ekstra år å leve. I Engers fortelling er det Auns tiende sønn som forteller – besnærende og makabert om livsgrådighetens makt over menneskene i en verden på vei mott.

Krig og drøm

Sigmund Løvåsen skriver om krig i det menneskenære perspektivet, den umulige logikken og brutaliteten – med utgangspunkt i Egilssaga. En soldat har ligget alene i en observasjonspost i lang tid, med ansvar for å styre artilleriets og flyenes ildgivning til de rette målene. «Må ha blomster til gravene» er frikoblet fra tid og sted. Fortellingen kan like godt foregå i Norge, som på Balkan – mine assosiasjoner gikk iblant dit, uvisst hvorfor.

Jon Fosses bidrag, «En sjalusiens drømmefortelling», er mest av alt språklig nytelse – uten tydelig kobling til sagaene, annet enn det åpenbare: drømmenes plass i de gamle tekstene.

Simon Strangers utgangspunkt er Gisle Surssons saga, og mannen på flukt heter da også Gisle – en av fortellingene som sitter best i denne antologien. Fortalt baklengs, er «Sagaen om Gisle» blitt en ganske fiks nesten-kriminal med fine detaljer og levende bildebruk.

Torgils og barnet

Aino Basso er kanskje den som lykkes best i å knytte sitt eget til sagateksten, i dette tilfellet Sagaen om Floafolket. «Åleine om det» handler om Torgils og kona, de venter barn, de er ikke helt unge. Torgils må dele skjebne med sin navnebror i sagaen.

At forlagets egen Tom Egeland i «Snorres død» har valgt å bearbeide en tidligere publisert tekst fra 2007, som heller ikke er plassert i vår tid, bidrar til at antologien kan virke litt halvhjertet, mens de fleste enkeltbidragene klarer seg riktig godt.

Passer for deg som

  • er nysgjerrig på sagalitteraturen

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.