Hopp til innhold

Blekere oppfølger fra Nordisk Råd-vinnerne

Håkon Øvreås og Øyvind Torseter fortsetter sitt fine samarbeid etter barnebok-suksessen «Brune». Men oppfølgeren mangler forgjengerens snert.

Svartle

Litt skummelt og spennende blir det når Atle, alias 'Svartle' bestemmer seg for å 'låne' ordførerens premiehøne.

Foto: Illustrasjon av Øyvind Torseter fra omslaget

Barneboken «Brune» fra 2013 var et blinkskudd. Fortellingen om guttungen Rune som om natten ble superhelten Brune og tok hevn over mobberne, var både original og sjarmerende.

Barnebok-debutant Håkon Øvreås viste humoristisk sans og gikk ikke av veien for å dykke ned i en mer filosofisk og spørrende utprøving av livets utfordringer. Illustrasjonene til Øyvind Torseter løftet teksten gjennom sitt poetiske og på samme tid eksplisitt konkrete uttrykk.

Hvert sitt kunstuttrykk

I årets bok, «Svartle», er det først og fremst Torseters tegninger som gjør fortellingen interessant.

Med enkle streker og sparsommelig, men effektfull fargelegging antyder han både ønskedrømmer, engstelse, uhygge og latter. At Atles mor sitter i rullestol, fremkommer bare av tegningene, ikke i selve teksten.

Slik viser Øvreås og Torseter frem et reelt samarbeid mellom forfatter og illustratør, de er to likeverdige produsenter som gjennom hvert sitt kunstuttrykk dikter frem fortellingen i leserens hode.

Bonus-materiale

To menn i dress smiler mot kamera. Den ene har langt, brunt hår den andre kort blondt.

Håkon Øvreås (t.v.) og Øyvind Torseter fikk Nordisk råds pris for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for boken 'Brune'. Oppfølgeren 'Svartle' er blekere.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

Allerede på innisden av permen får leserne en utbrett-plakat med bilde av det uforlignelige hard-rock-bandet «De sinte agurkene». Faren til Atle har spilt i band, må vite, og drømmer om å samle den gamle gjengen til nye høyder. Her burde det ligge en god historie å fortelle. Men agurkene og musikken får en birolle i handlingen. Atle forelsker seg i en ny, mystisk jente som har flyttet til bygda. Sammen med vennene Rune og Åse blir han med på å spionere på det gamle bakeriet hun har flyttet inn i.

For å få Sandy, som den nye jenta heter, til å interessere seg for ham, vil Atle bli berømt. Han prøver å lære seg å spille gitar, men innser at veien opp og frem blir for lang. Derfor stjeler han ordførerens premiehøne, for å fremstå som den snille gutten som finner høna og bringer den hjem igjen. Da vil han vel komme i avisen og vekke Sandys oppmerksomhet, tenker Atle.

Fortellingen om Svartle er helt ok. Men mange tråder blir liggende uten å strammes.

Anne Cathrine Straume / Om «Svartle»

Utflytende

Fortellingen om Svartle er helt ok. Men mange tråder blir liggende uten å strammes. Kanskje antydes det at det finnes flere enn Atle som har store ønskedrømmer? Hvorfor kaller for eksempel moren til Sandy henne for Merete? Og hva med Åses sjalusi? Jeg mener ikke at vi på død og liv må ha svar på alle spørsmål som stilles i fortellingen. Også unge lesere har godt av å tenke selv.

Når det er sagt: Plotet er ikke så konsentrert som sist, snerten mangler, det er mindre av både humor og filosofisk undring enn det var i fortellingen om Brune. Konseptet med barna som blir superhelter om natten, der fargene som ga dem nye navn (Brune, Svartle og Blåse) hadde en konkret funksjon i handlingen, mister betydningen her. Boken er atskillig lenger enn forgjengeren. Jeg mener den hadde stått seg på en strammere redigering.

«Svartle» blir en artig hverdagsfortelling, med mange gjenkjennelige - og spennende - elementer for unge lesere. Visuelt er den nydelig.

Jeg vil likevel anbefale både opphavsmenn og redaktører å bruke mer tid på å konsentrere den tredje fortellingen som sikkert vil komme, den om «Blåse». «Svartle» bærer litt for mye preg av å være skapt i kjølvannet av en kanskje uventet suksess.

Kulturstrøm

  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh
  • Fleire artistar droppar Eurovision-arrangement

    Artistane Dotter og Titiyo skulle opptredd i Eurovision Village, men har no trekt seg. Det melder NTB.

    Eurovision Village er det offisielle festivalområdet knytt til Eurovision i Sverige. Der skal det vere fleire konsertar og arrangement frå 4. til 11. mai. Fleire av dei som skal opptre har trekt seg frå arrangementa.

    Bookingansvarleg for Titiyo skriv at «logistiske årsaker» er årsaka til at artisten ikkje speler. Dotter har fått fleire oppfordringar til å boikotte Eurovision på Instagram, fordi Israel deltek, skriv NTB.