Hopp til innhold
Anmeldelse

Dikt som gjør verden større

Vladivostok, Buenos Aires, Sulawesi. Den store verden får liv gjennom Inger Elisabeth Hansens dokumentariske øyeblikksbilder.

Forfatterportrett Inger Elisabeth Hansen sort hvitt

Fabelaktig diktsamling: Inger Elisabeth Hansen gjør fortid og fjerne strøk levende i sin nye bok.

Foto: Thomas Brun / Aschehoug

En roman kunne ikke ha rommet mer. Det er som om all verdens eventyr vokser frem fra denne diktsamlingen. Den bærer tittelen «Krysninger / Konvoi» og har undertittelen Dikt og dokumentariske fabler. På bokens innbrett står det at forfatteren bygger på sin fars notater. Han er førstereisgutt i 1926, 15 år gammel. Under krigen er han kaptein i konvoifart i Nordsjøen.

Store sveip, sylskarpe nedslag

Så skulle man kanskje tro at erfaringene som krigsseiler skulle være mer enn nok for en tynn diktsamling. Men nei. Inger Elisabeth Hansen foredler fragmenter fra et liv gjennom 30-40 år. Her er guttungen som vokser opp i en rikmannsfamilie som går konkurs. Han blir foreldreløs og drar til sjøs. Ensomheten skal gå som et bånd gjennom årene som kommer. Han blir byssegutt, papirløs innvandrer, uteseiler, matros, kaptein. Og altså far til forfatteren, som har brukt hans faktiske materiale til å skape en diktsamling som har en sjelden nærhet til de fjerneste steder på kloden.

Bitene serveres ikke kronologisk. Den store fortellingen må leseren dikte opp selv. Likevel mener jeg at Inger Elisabeth Hansens dykk ned i enkeltepisoder er så assosiative at de gjør verden nær. Og historiene, som ligger 80-90 år tilbake i tid, blir levende, fylt med mening for oss, her, i dag. Hvordan oppnår hun dette?

Forbindelseslinjer og form

Først og fremst ved hjelp av språket. Hansen holder fast ord gjennom å gjenta dem, la dem rime eller ved å forskyve dem ørlite. Nytteverdi gjenopptas som bytteverdi, i fragmentet som har tittelen «Hvem eier lasta, hvem eier lusa?» heter det:
Ris, bomull, kopra, korn, de ustabile massene stabilisert over Hvitehavet.

Begrepet balanse vender hun tilbake til i mange sammenhenger. Her kan vi lese både den økonomiske, politiske og økologiske maktbalansen: Hva hvis balansen mellom den som eier lasta (les rike redere) og den som eier lusa (les: den fattige sjømannen) forrykkes?

Inger Elisabeth Hansens samfunnsengasjement er uløselig innsydd i alt hun skriver. I den forrige utgivelsen hennes, «Å resirkulere lengselen, avrenning foregår», var miljøvern et sentralt tema. Også denne gangen er økologi og vårt ansvar som mennesker maktpåliggende. «Krysninger / konvoi» holder fast drømmen om en verden som metter sine, som ikke utbytter naturressurser for kortsiktig profitt og slett ikke ruster seg til krig.

I det første diktet, som beskriver konvoifarten i 1943, heter det:

Ut i åpent farvann.

Fritt er ikke havet.

Bokens aller siste setninger vies kretsløpet med havstrømmene ved Peru, der hval, fisk og fugl får spise seg mette av den årlige planktonoppblomstringen. Om havet skriver Inger Elisabeth Hansen her:

(...) nok til alle i samme tid, et løp i krets ikke speed for krig.

Passer for deg som:

  • er nysgjerrig på verden

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober