Den nye butikken, som åpnet dørene tirsdag, er en fysisk utvidelse av virksomheten, sier Amazon i en uttalelse til BBC.
– Amazon Books er en fysisk forlengelse av Amazon.com. Vi har benyttet oss av 20 års erfaring med boksalg på nett for å bygge en butikk som tar opp i seg fordelene til både offline og online bokkjøp, sier Amazons Jennifer Cast.
– Kan bli tøft for de andre bokhandlerkjedene
– Bokhandelens formål er nok først og fremst å skape blest og vise innovasjonsvilje, mener Elizabeth Sellevold i ebok.no.
– Skulle de likevel gå offensivt ut med flere bokhandlere i fremtiden, kan de få bokhandlere verden over til å skjelve i buksene.
Amazon.com er en av verdens største nettbokhandler, og den nye, vanlige bokhandelen har om lag 6000 av de mest populære bøkene fra netthandelen i sortimentet sitt, som alle er valgt ut på grunnlag av kundeomtaler og ratinger gjort på nett. Prisene er de samme som på nett.
– Enorme muskler
– Går de offensivt inn i det fysiske bokhandlerleddet må de åpne mer enn én butikk. I så fall tror jeg det kan bli tøft for de andre bokhandlerkjedene, sier Sellevold.
– Amazon har enorme muskler til å presse andre, både i form av innkjøpspris og hva slags priser de velger å sette ut i butikken. I tillegg har de enorme mengder kundedata de kan bruke aktivt i bokhandelen.
Den britiske bokhandlerkjeden Waterstone, som tidligere i år varslet at de ville slutte å selge Amazons lesebrett Kindle, sier til BBC at de håper foretaket «går på trynet».
– Å skumme bestselgerne vekk fra de virkelige bokhandlerne vil kunne være veldig skadelig. Vi håper veldig sterkt at dette går på trynet, sier Waterstones-sjef James Daunt.
Hipstertrend
– Dette er helt klart branding. Dette er deres svar på Nike store, Apple store, Microsoft store. Noe fysisk vil kanskje øke brandverdien Amazon, sier forfatter og journalist Eirik Newth til NRK.
Han tror også Amazon.coms bokhandel er et uttrykk for en hipstertrend, kortreisthet og troen på sterke lokalmiljøer er tydelig å se i Seattle. Den nye bokhandelen befinner seg like ved nettbutikkens hovedkvarter.
Newth trekker frem Eldorado bokhandel i Oslo, som eksempel på en lignende måte å selge bøker på her til lands, der bøkene er stilt ut etter hvilke forlag som gir dem ut.