NRK Meny
Normal

Bekrefter våre fordommer

Ny bok om den amerikanske valgkampen bekrefter alle fordommene. Valget av Barack Obama som USAs 44. president var resultatet av en lang og intens valgkamp.

Barack Obama

Barack Obama ble USAs 44. president.

Foto: KEVIN LAMARQUE / REUTERS

I boka ”Yes we can” av Evan Thomas og en rekke kolleger i det amerikanske nyhetsmagasinet Newsweek, får vi være med på innsiden av de ulike kampanjene.

"Yes we can"

'Yes we can' av Evan Thomas/Newsweek.

Foto: Cappelen Damm

Er det noen grunn til å lese boka ”Yes we can – den amerikanske valgkampen og Barack Obamas historiske seier”? Egentlig ikke. Den bekrefter først og fremst våre fordommer. John McCain er litt surrete, impulsiv og ufokusert. Obama er en analytisk strateg som jobber langsiktig, er målrettet og ærgjerrig. Men den gir likevel et unikt innblikk i hvordan aktørene tenker og handler når uforutsette ting dukker opp.

På innsida

Det amerikanske nyhetsmagasinet Newsweek har fått lov til å følge de tre kandidatene Hillary Clinton, John McCain og Barack Obama fra innsida. Reporterne er med på strategimøter og beskriver hvordan hovedpersonene håndterer situasjonene sammen med sine nærmeste medarbeidere og familie. Avtalen er at de får tilgang mot at stoffet ikke blir publisert før etter valget.

Også her i landet fikk vi solid dekning av valgkampen i mediene. Korespondentene leverte mengder av artikler og innslag fra dag til dag. Boka ”Yes we can” er rastløs i sitt uttrykk. Det er hele tida noe nytt på gang. Lange analyser og refleksjoner er det ikke plass til. Evan Thomas forteller med intensitet og tilstedeværelse. Vi er definitivt på innsida: ”F… ta deg!” sa han. ”Hvorfor vekker du meg? Slutt med denne fleipingen.” Plouffe svarte: ”Jeg mener alvor. Kom deg opp, du må samle troppene dine.” Messina snublet ut av sengen. Han trodde at republikanerne måtte ha fått panikk, når de valgte en person som Sarah Palin. De måtte være desperate.”

Best på TV

McCain-kampanjen brukte 150.000 dollar på å kle opp Sarah Palin og hennes familie. Men Palin-effekten ble kortvarig. Vi vet at media er viktig i politikken. I boka ”Yes we can” får vi bekreftet hvor ekstremt viktig det er å lykkes med opptredene i TV-ruta. Vi husker at McCain kunne virke litt stiv og utilpass på talerstolen, mens Obama strålte. I boka får vi vite hvorfor. Mens McCain til tider ikke var så opptatt av forberedelsene, terpet Obama på de minste detaljer. Kanskje var det den viktigste grunnen til at han vant.

Lettermans hevn

Da finanskrisa for alvor slo inn i september i fjor, hadde McCain problemer. En kveld han skulle være gjest i TV-showet til David Letterman, valgte han i stedet å gi et intervju til TV-stasjonen CBS. Det straffet seg. Letterman karakteriserte presidentkandidaten samme kveld som ”…en avfeldig tosk som var lammet av alle sine avføringsmidler”.

”Yes we can” gir innsikt i et spill der det er fort gjort å trø feil. Obama var best i alt. Han samlet inn mest penger, mobiliserte nye velgergrupper og var overlegen på talerstolen. Og han vinglet ikke. Etter at han hadde vunnet nominasjonskampen mot Hillary Clinton, foreslo en av hans nærmeste medarbeidere at de skulle feire med en øl. Obama sa ja. Men så kom han på at det var et viktig møte tidlig neste dag. Så svaret ble nei. Heldigvis tar han en sigarett en gang iblant. Boka inneholder også noen av de mest berømte talene til USAs 44. President.