Hopp til innhold

"With God on our side"

Om vi liker det eller ikke, så har sangtekstene i stor grad overtatt for poesien i løpet av de siste tiårene. Bob Dylans sangtekst "With God on our side", er nok ikke hans mest kjente. Likevel har den blitt en litterær klassiker!

Bob Dylan

Bob Dylan fra hans tidlige karriere.

Foto: AP

The times they are a changin`

Sangen 'With God on our side' er hentet fra albumet 'The times they are a changin`

Foto: Barry Feinstein

Hør: Bob Dylan-klassikeren i Bok i P2 - 10.06.2009

Siden sangtekstene gradvis har tatt over for lyrikken, er det også blitt slik at folk flest i dag forholder seg mer til lyrikk enn det vi faktisk tenker over. Selv om sangtekster ikke alltid er spesielt bod lyrikk - og ofte fryktelig dårlig - så er det altså flere som får med seg denne type tekster enn noengang.

Denne uken presenterer vi derfor en sangtekst som nettopp en litterær klassiker. Teksten har satt spor etter seg i samtiden, og betyr også noe for får egen tid.

Kjernen i den klassiske Dylan-sangen "With God on Our Side" er tema for Bok i P2-klassikeren, som du kan høre kl. 17.03 og 23.03 i dag.

Les teksten til "With God on our side" her!

En sint ung mann

Hele denne teksten er gjennomsyret av en sint ung manns nesten bloddryppende sarkasme og forakt for verdens tilstand, både i sin alminnelighet og dobbeltmoralen spesielt. Men det kommer et vers mot slutten som er sterkest av dem alle, og der går Dylan til Bibelen selv – og den han kaller for alle forræderes mor - Judas.

Da Dylan skrev denne teksten tidlig i 1963, var han riktignok på sitt aller tydeligste, krasseste, mest politiske og sinteste. På denne tiden ble protestsangeren forgylt i store deler av amerikansk og europeisk offentlighet – i alle fall i radikale og liberale miljøer.

Lyriker og Dylan-gjendikter Håvard Rem sa dette om Bob Dylan i 1963:

- Det er en av hans mest ambisiøse sangtekster. Er man allergisk mot politiske sangtekster, liker man det kanskje ikke. Men at en 21-åring setter seg ned og skriver nærmest en verdenshistorie om krig, er ambisiøst. Teksten er velskrevet, og i motsetning til de fleste av de politiske sangene han skrev på denne tiden så er det en hel verdenshistorie han skriver om i teksten, sier Rem og nevner både den amerikanske borgerkrigen, første og andre verdenskrig, Holocaust og den kalde krigen.

Harde år

1963 og 1964 var på mange måter harde år. Men ti år etter Senatets fordømmelse av Joseph McCarthys metoder i jakten på eksisterende og ikke-eksisterende kommunister, var det liberale USA i ferd med å rette ryggen igjen.

Den kalde krigen og dens nærmeste allierte, kjernevåpentrusselen, hvilte stadig over verden som et truende og enormt støpejernslodd. Cuba-krisen var så vidt gått over i historiens minnearkiv og USAs krigføring i Vietnam skulle snart skyte fart med Lyndon B. Johnsons opprykk til presidentstolen etter det første Kennedy-mordet i november 1963. USA var fremdeles et ungt land i verden.

- Vi må huske at på dette tidspunktet var Dylan veldig liten som artist. Platene ble for eksempel ikke lansert i Europa. Den lille berømmelsen han hadde oppnådd var som låtskriver for andre artister, sier Håvard Rem i dag.

Få Bok i P2-sendingene som Podkast

Lei av å bli stigmatisert

Ivrige Dylan-fans vet at den unge Dylan ganske fort ble grundig lei av det stigmaet han hadde fått som protestsangernes lagkaptein og beste mann.

Forbausende kort tid etter utgivelsen av albumet "The times they are a Changin`" i 1964, var Dylan på full fart i en annen og mer surrealistisk retning Nærmere bestemt til en verden, der tekstene hans ble underfundige, underlige, tvetydige, og metaforiske, slik at unge menneskehoder virret frem og tilbake og lurte på hva dette skulle bety, alt sammen.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)