NRK Meny
Normal

Velskrevet ørkenspenning

”Rød sand” er både velskrevet, uvanlig og spennende, også som kriminalbok betraktet.

Zoë Ferraris

Amerikanske Zoë Ferraris imponerer med debutboken sin.

Foto: Cappelen Damm

I politiromanenes tidsalder går det gjerne litt tid mellom hver gang det kommer noe nytt i den gamle hvem-var-det-som-gjorde-det-tradisjonen. Enda lenger er det mellom de gode forsøkene, de som får en bortskjemt kriminalist til å lette interessert på øyelokket. Dermed er det ekstra moro – og interessant – når det faktisk skjer. Som nå; med Zoë Ferraris´ ”Rød sand” (Cappelen Damm); en kriminalroman fra Saudi-Arabia, kjemisk renset for politifolk, men full av sand, hete og interessante personer. Og, altså; utstyrt med et forsvinningsnummer som blir til mordgåte, etter hvert løst av våre to helter Nayir og Katya.

"Rød sand" av Zoë Ferraris

'Rød sand' av Zoë Ferraris.

Foto: Gyldendal

Løfter historien

Selv om det ikke er noe å utsette på plottet i denne debutromanen, er det allikevel settingen, miljøbeskrivelsene og menneskene som befolker historien, som løfter denne historien langt over det gjennomsnittlige. Nayir er ørkenfører og palestiner, til tross for at folk stadig tar ham for å være beduin. Han er en mann som tar imamenes pålegg om sømmelig atferd overfor kvinner svært alvorlig, og som for spøk sier til sine venner at det eneste han vet om kvinner kommer fra rykter, Koranen og noen videokopier av amerikanske fjernsynsserier. Det triste, innrømmer han for seg selv, er at det er sant. Nayirs viktigste oppdragsgiver er den styrtrike Shrawi-familien og; det er den nest yngste datteren i det huset, Nouf, som er forsvunnet – rømt, kidnappet, drept? Nayir påtar seg ikke bare å hente liket hjem til familien, han vil finne ut av det hele.

Kronglete og truende

Det er på likhuset han møter patologassistenten Katya, en ung kvinne som er vesentlig mer frigjort og selvstendig enn Nayir er innstilt på – bare det at hun har jobb, er slitsomt nok for en mann som ham. Like fullt ryster begivenhetene og ønsket om en slags rettferdighet for den døde jenta de to sammen i en etterforskning som blir både kronglete og i blant truende. Ikke minst er Nayir redd for at det religiøse politiet skal komme over ham der han stadig tauer rundt sammen med en kvinne han ikke er gift med – burka eller ei.

Totalt absurd regelverk

Amerikanske Zoë Ferraris har selv bodd lenge i Saudi-Arabia, som medlem av en beduinfamilie med saudi-palestinsk bakgrunn. Erfaringene fra dette livet har sikkert bidratt til en av bokens viktigste kvaliteter; fremstillingen av det totalt absurde regelverket for samvær og omgang mellom menn og kvinner – ikke minst konsekvensene av det. Ferraris legger aldri skjul på vanviddet, meningsløsheten og kjønnsangsten som ikke tjener andre enn selvrettferdige moralister og religiøst ytterliggående. Samtidig blir teksten hennes aldri nedlatende eller arrogant på noen måte. I stedet får hun frem en dyp frustrasjon over tilstandene som deles av både menn og kvinner. (Ferraris´ nettsider har mer om dette). Velstående saudieres nedlatende forhold til andre mennesker som egnede tjenere får også gjennomgå – men uten at forfatteren selv lar seg lure ut i hovering eller moralisme

”Rød Sand” er både velskrevet, uvanlig og spennende, også som kriminalbok betraktet. Mest interessant er det uansett å se hvordan figuren Nayir forandrer seg foran leserens øyne etter hvert som vi slipper inn til alle hans kvaler ideer og motforestillinger.