Hopp til innhold

– Krim og komedie er veldig likt

Å være stand up-komiker har hjulpet Mark Billingham med å skrive krimromaner.

Mark Billingham

Den britiske forfatteren, komikeren og tv-produsent Mark Billingham er i Oslo i forbindelse med årets Krimfestival.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

– På scenen har man ti sekunder på seg til å få publikum til å le, hvis ikke kaster de råtne tomater på deg. Det samme gjelder med bøker. Jeg må fange lesernes interessen fra første side, sier Mark Billingham til NRKbok.

Den britiske forfatteren og stand up-komikeren Mark Billingham er kjent for sin hovedkarakter, etterforskeren Tom Thorne. «Thorne» er også tittelen på NRKs påskekrim i 2011, som baserte seg på debutromanen «Sov godt».

Billingham er i Oslo for å delta i paneldebatter på Krimfestivalen . Han føler seg litt nervøs, for han er også blitt tildelt en rolle i en av forestillingene på kveldstid.

– Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre i rollen. Det føles litt som å være fanget i en merkelig drøm akkurat nå, sier han og ler.

– Han er veldig lik meg som person

Hovedpersonen i bøkene hans er i følge forfatteren veldig like seg selv.

– Sånn sett er han en lette karakter å skrive om. Vi er veldig like på så mange måter, alt fra å være i 50-årene, like samme type musikk, indisk mat, og vi irriterer oss over ting som helsevesenet og transportsystemet.

Billingham og Thorne befinner seg imidlertid alltid i helt motsatte livstilstander, mener forfatteren.

– Han blir faktisk mer fortvilet desto gladere jeg selv er, og motsatt, sier Mark Billingham om hovedkarakteren.

Billingham blir ofte kontaktet av lesere som ønsker at det er på tide at Tom Thorne for eksempel får seg kjæreste.

– Jeg hører på hva de sier, men jeg kan likevel ikke la ham være lykkelig for lenge. Det mest interessante for meg som forfatter, er nemlig å ta fra ham lykken.

Tom har utviklet seg gjennom de 14 romanene Billingham har skrevet om ham. Det er noe av det som gjør han både levende og fascinerende, mener Billingham.

– Når man opplever vold og drap, endrer man seg som menneske. Derfor må også Tom Thorne bli preget av de fæle tingene han opplever. Hvis romankarakterer ikke blir på virket av det de gjennomgår, blir de kun en tom tegneseriefigurer. De må få arr, både utvendig og innvendig, sier Mark Billingham.

– Ingen som egentlig bryr seg om meg

Det er hovedpersonen publikum elsker, ikke forfatteren.

– Det er hovedpersonen publikum elsker. Jeg tror faktisk ikke noen av dem ville ikke brydd seg om jeg forsvant, så lenge noen andre fortsatte å skrive om ham. Jeg får til og med henvendelser fra kvinner som sier de vil gifte seg med ham.

– Hva sier du til dem?

– Det er hyggelig, men jeg tror ikke at dere vil møtes.

Forfatteren vil fortsette å skrive krimromaner med Tom Thorne, men hvis han føler at nå er det nok, vil han ta en pause.

– Jeg kan kutte ham ut, i alle fall for en stund. Men jeg har ingen planer om å ta livet av ham, sier Billington.

Droppet detaljene fra politiet

Billingham har etter mange års skriving, kommet frem til at alle detaljene i politiarbeidet ikke er det viktigste for om en roman fenger leseren. Han tror mange krimforfattere går seg vill i detaljer.

– Jeg har kolleger som tilbringer nettene med politiet på jobb i både helikoptre og ellers på jobb. Problemet er at det lett blir stående i veien for selve historien. Jeg tror man kan bli slave av research.

I Billinghams siste bok i norsk oversettelse, går Tom Thorne undercover i Londons uteliggermiljø, i jakten på en morder. Forfatteren ble interessert i denne underverdenen, da han fikk rede på at halvparten av uteliggerne har en tidligere militær-karriere.

– Det var både sjokkerende og interessant. Derfor ville jeg vite mer om hvorfor det var slik. Jeg ønsket å skirve om dette samfunnet av hjemløse.

Picadilly Circus

Turistmagneten Piccadilly Circus i Londons West End. I Mark Billinghams krimroman «Livløs», går politietterforsker Tom Thorne undercover i uteligger-miljøet her på jakt etter en morder.

Foto: Colourbox

Gikk inn i rollen som hjemløs

For å skrive boken «Livløs», tilbrakte han mye tid sammen med hjemløse i Londons West End.

– Jeg oppdaget et hierarki blant de hjemløse. Alkoholikerne er nemlig ikke sammen med de narkomane, og de narkomane holder seg unna de mentalt syke. Samtidig holder de alle sammen på et vis. Jeg syntes det virket som en interessant verden å skrive om.

Det er første gang han legger historien til Leicester Square og Oxford street – steder som så mange turister kjenner godt. Nord og sør i London har vært de områdene han tidligere har lagt handlingen til.

Tom Thorne figurerer for tiden i en britisk TV-serie. Billington ser ikke på den selv, for han bryr seg ikke om hvordan Tom Thorne egentlig ser ut.

– Jeg ser verden gjennom hans øyne. Jeg vet hva han tenker og føler, men hvordan han ser ut , bryr jeg meg ikke om.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober