En ny generasjon krimfortellinger der kvinnen ikke lenger bare er offer, men handlekraftig hovedperson, inntar krimsjangeren. Det er for å fornye historien og gjøre det skumlere, skal vi tro disse fem forfatterne som alle skriver med en kvinnelig protagonist.
1. Emma Sköld
- Bok: «Avdeling 73»
- Forfatter: Sofie Sarenbrant
Kvinnelige ofre er vi kanskje blitt vant til i kriminalfortellinger, men krimforfatter Sara Sarenbrants hovedperson er politietterforsker i den nyeste romanen.
Det handler om: Hovedpersonen Emma Sköld ligger redd og med hukommelsestap på sykehus etter en rideulykke. Hun blir mer og mer sikker på at hun var offer for en forbrytelse. Forfatteren har tenkt på hvor helpeløs man er i en slik situasjon, hvis noen vil deg vondt.
Derfor er helten er kvinne: Sofie Sarenbrant ville skrive om en hovedperson som ligner henne selv. Derfor er karakteren Emma karrierekvinne, og opptatt av hvordan hun skal klare å sjonglere dette med å ha familie. Emma møter dessuten mye motstand i jobben sin, både blant kolleger og blant menneskene hun forhører fordi hun er ung og pen.
– Alle tar henne ikke som kompetent.
Hun skrev sine første bøker med mannlig hovedkarakter, en typisk godt voksen ensom og lettere alkoholisert stereotyp. Men det trivdes hun ikke med. Derfor gikk hun over til å skrive om en kvinne. Nå vil hun skrive en hel serie
– Da jeg skrev fra mannsperspektiv, var det litt fremmed for meg selv, så mulig jeg overdrev noe.
– Jeg liker tanken på å kjenne seg igjen, tenke seg at det kan være meg, sier Sofie Sarenbrant.
2. Maja Norberg
- Bok: «Størst av alt»
- Forfatter: Malin Persson Giolito
Malin Persson Giolito skriver om det hun mener er sin religiøse overbevisning – jussen. Med advokatbakgrunn er hun opptatt av hvor mye vi vektlegger prosedyrer rundt rettssaker, og vår tids måte å behandle skyldspørsmål på.
Det handler om: Vi befinner oss i et svensk rettslokale. Den rike og privilegerte 18-åringen Maja Norberg står tiltalt for mord etter en skoleskyting hun ble dradd med i av kjæresten Sebastian. I retten stiller unge Maja frekt de store spørsmålene rundt ansvar og skyld, mens vi følger rettssaken.
Derfor er helten er kvinne: Forfatteren har sett rundt seg at når kvinner først blir lovbrytere, dømmes de sterkere av samfunnet. Hennes kvinnelige hovedkarakteren Maja ble en metode for forfatteren til å gå inn i noe veldig mørkt, nemlig barn som dreper barn.
– Jeg tror vi må kunne fortelle denne typen historier. Men da må vi orke å lytte, og Maja er slik at vi vil lytte til henne.
Som jurist la hun merke til at kvinner blir til monstre i alles øyne etter en forbrytelse.
– Vi ser aldri noen heltedåds-dyrking av kvinner, slik vi noen ganger ser i aviser om menn – som etter Boston-bomberne forklarer hun. En av mennene som var innblandet havnet på forsiden på Rolling Stone – fordi han var så pen.
Derfor var det viktig at Maja skulle betraktes som monster, for historien.
3. Anna Johnson
- Bok: «La meg være»
- Forfatter: Clare Mackintosh
Det dreier seg om en tidligere politisak, derfor kan ikke forfatteren røpe hvilken for å ikke røpe handlingen. «La meg være» kom nylig ut i Norge og Storbritannia samtidig.
Det handler om: Anna er blitt mor. Hun takler ikke foreldrenes død. Politiet sier at det var selvmord, men Anna tror det var mord og begynner å nøste selv. Det blir farlig.
Da forfatteren fikk selvmordsaken som ung politietterforsker gikk det hardt inn på henne siden hun var i samme livsfase som den døde kvinnen, og ønsket seg familie.
Derfor er helten er kvinne: I politijobben la Mackintosh merke til de mange sterke kvinnene – både de som var dyktige i jobben, men ikke minst alle de sterke kvinnene som var blitt innblandet i kriminalitet.
– Kvinner er ofte sterkere enn de tror.
– Jeg kommer fra et land der kvinner utgjør om lag halvparten av de ansatte i politiet. Høyere opp i systemet vårt er det færre kvinner, de sliter med å kombinere familielivet. Men ellers 50/50.
4. Helen Grace
- Bok: «Nei, nei gutt»
- Forfatter: M. J. Arlidge
Britiske M. J. Arlidge ville fortelle om en sterk og uavhengig kvinnelig hovedperson. og begynte å skrive krimfortellingen som nå teller fem bøker. Han vurderte å la det bli tv-serie, men var usikker og tenkte ville bli mindre eksponert om det heller var en bok som ble mislykket.
Det handler om: Politietterforskeren Helen Grace bekjemper seriemordere. I den nyeste historien gjør hun sitt beste for å skjule at hun kjenner offeret, når en mann blir funnet død på en nattklubb. Men når morderen slår til igjen, sliter Helen sliter med å skjule det hun vet, og risikerer å bli trukket inn.
Helen er i 40-årsalderen, bor alene, har elskere, er avholdskvinne og sliter litt psykisk. Hun er hundre prosent dedikert til jobben i kystbyen Southampton i England. Hennes faste jobb-partner er også kvinne, Charlie Brooks.
Derfor er helten er kvinner: Arlidge mener at han klarer å skrive mer uforutsigbare historier med en kvinnelig hovedperson.
– Kvinner egner seg bedre som hovedkarakter fordi de er mindre svart/hvitt i følelsene sine enn menn generelt er. Menn er så forutsigbare. Kvinner gir meg mer å spille på. Mer komplekse psykologiske mekanismer spiller inn hos kvinner.
Arlidge mener det finnes så mange mannlige karakterer, med alkoholproblemer. Som mann vet han alltid hva menn tenker. Helen henger med en SM-fyr.
– Jeg ville utforske de mørke sidene, Hun hun prøver alltid å gjøre det gode. Kvinner er mer komplekse. Livet er vanskeligere for kvinner enn menn.
Kunne Helen-karakteren din vært mann?
– Nei. Det er vanskeligere for henne som kvinne, mer heroisk det hun får til. Det er også noe om at kvinner ikke skal drepe, noe som ligger i genene – altså det er mye verre å tenke på at en kvinne kan drepe, synes jeg.
Hennes kollega Charlie er kvinne også. Charlie har en liten datter.
– Slik fikk jeg skrive inn om det å ha barn. Jeg har jo selv barn.
5. Leonora
- Bok: «Kjærlighet for voksne»
- Forfatter: Anna Ekberg
Bak det danske forfatterpseudonymet Anna Ekberg skjuler det seg to menn. Inntil nylig skrev de sammen under et annet pseudonym – det mer maskuline A.J. Kazinski.
Det handler om: Ekteparet Leonora og Sebastian har en syk sønn. Leonora har satt sin musikerkarriere på vent for å bruke tid på sønnen. Når Leonora oppdager at mannen hennes har en affære, vet hun at hun risikerer å bli forlatt. Hun bestemmer seg for å bruke alle midler for at det ikke skal skje.
Derfor er helten er kvinne: Da duoen A. J. Kazinski plutselig en dag kom til forlaget sitt med en adskillig mer feminin krimbok enn de har pleid, «Den hemmelige kvinnen», fikk de beskjed om at den var fin. Men det kunne ikke stå Kazinski på omslaget. Til det var boken for feminin.
– Det kan ikke stå Kazinski, det er for kvinnelig, for feminint, fikk vi høre, sier Jacob Weinreich.
Både Weinreich og kompanjongen hadde vært gjennom hver sine skilsmisser. De tenkte begge at det er noe av det tøffeste man går gjennom, fordi det involverer så mange familiemedlemmer og venner.
– Kvinner har alltid kunne ta mannlig pseudonym, som Karen Blixen gjorde, og Harry Potter-forfatteren J. K Rowling. Nå går vi motsatt vei, og prøver å si dette er vår feminine side, tilføyer Anders Rønnow Klarlund.
- Les også:
- Anbefalt videre lesing:
Hvor god er du på krim? Test dine kunnskaper om kriminallitteratur med Krimvaktas påskequiz!