Hopp til innhold

Dette handler ikke om Sandra Lyng Haugen

Lana del Rey og Sandra Lyng Haugen er blant dem som flagrer forbi når Audun Mortensen inviterer leseren til å boltre seg i hans nye diktsamling «27519 tegn med mellomrom».

Audun Mortensen

Audun Mortensen.

Foto: Flamme forlag

Det raslet sånn i postforsendelsen. Jeg trodde noen hadde kommet på å sende meg en CD, men nei. Audun Mortensens nye diktsamling er 190 mm høy, 133 cm bred. 222 gram tung. Trykket på munken premium cream. Alt dette og mer til står på baksiden.

27519 tegn med mellomrom

Bokomslaget til «27519 tegn med mellomrom» er rett og slett helt hvitt.

Foto: Flamme Forlag

Bare baksiden i seg selv er et argument nok for å skaffe seg boken. Der får du vite alt det Kulturnytt, undertegnede inkludert, har forsøkt å forklare deg om norsk bokbransje. Denne boken er allerede solgt i 1000 eksemplarer til Norsk kulturråd. Hva dette innebærer av royalty og forskudd til forfatteren - alt står på baksiden.

Audun Mortensen skriver såkalt konseptuell poesi. Hva det innebærer har jeg ikke plass til å forklare her. Du får google det.

Lana del rey wears genser

Kritikk av den institusjonen den er en del av - la oss si at det er en av konseptkunstens fremst kjennetegn. Diktene må fungere «nå nå nå nå», for å sitere et dikt i samlingen. Hvor er det diktet "Lana del rey wears genser i angoramix 199,-" befinner seg? Rullende i loop på veggen på t-banen? Eller hva med: "Start et band som utelukkende covrer weird al jankovic". Tok du den? Ikke? Synes du det var innforstått? Javel, hva er alternativet? Vil du at litteraturen skal være folkekjær? Her er et stykke sanglitteratur jeg tror du tar: «Kan du ringe meg opp/når du får tid/jeg vet du ikke har glemt at jeg var din favoritt». Tok du ikke den heller? Sandra Lyng Haugen. Hva skjer med henne og hennes sang «Sommerflørt» når den havner innenfor Mortensens diktsamling, og nå på radio i NRK P2? Det er slike spørsmål som denne diktsamlingen baler med.

Handlingsorienterte dikt

Nesten alle diktene forlanger handling av leseren. Som for eks. Selvportrett med katt: "La deg/av og til/bli heftet/av andre/gjøremål". Tilfellet vil ha det til at nettopp det skjer når jeg leser det diktet. Jeg begynner å tekste navnet på en snekker til min mor. Og så tilbake til diktene. Mortensen tar tak i den rastløse ikke-konsentrasjonen som preger mye av det vi gjør, men uten å moralisere over det.

Ingen andre bøker som utkommer i år overlater så mye plass til leserens egen refleksjon. Det eneste som mangler her er vel at Mortensen dikter om forlaget han utkommer på. Flamme forlag er et såkalt imprint forlag med indie-image plassert i storforlaget Cappelen Damms trygge, økonomiske favn. Ikke verdt omtale? Men kanskje er det også blitt en del av verket når jeg nå nevner det? I så fall vil jeg også nevne at utsalgsprisen minus rabatt er 235 kroner. Det er litt i overkant, gitt all offentlig støtte, men det er ikke helt krise. Ideelt sett skulle jeg gjerne ha sett den priset på samme nivå som en CD.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober