– Vi har satset på teknologi som er gjenkjennbar og som brukerne liker fra før. Det er ikke mer innviklet enn det, sier avdelingsleder Håkon Havik i Cappelen Damm til NRK.no.
I det stille har strømmetjenesten
, hvor kan du lytte til lydbøker på samme måte som du lytter til musikk på Wimp og Spotify, rundet 12.000 brukere.Havik er ansvarlig for nysatsningen, som Cappelen Damm står bak.
Tilbakemeldingene på sosiale medier og i bloggosfæren, som gjerne befolkes av mennesker som tilegner seg teknologi tidlig, har vært overveiende positive.
– Vi er glade for de positive tilbakemeldingene. Vi påstår ikke at vi er best i verden, men vi gjør så godt vi kan, og ikke minst: Vi lytter til tilbakemeldinger fra testbrukere, forteller han.
– Må være brukervennlig
NRK.no skrev tidligere denne uken om bokhandelkjeden Norli Libris som
.Mange kritikere mener bok-Norge må lære av musikkbransjen, som er i ferd med å gjennomføre en vellykket omstilling til en digital hverdag, ved å tilby lytterne brukervennlige strømmetjenester som Spotify og Wimp.
– Brukervennligheten på digitale tjenester har blitt veldig god de siste årene. Bokbransjen har et ansvar for at tjenestene vi leverer har den brukervennligheten som folk forventer, sier Havik.
Lydbøker utgjør en betydelig salgskanal for bokbransjen. I løpet av 2010 ble det solgt i underkant av 590.000 lydbøker i Norge, ifølge bransjestatistikk fra
.Gratisbøker gir mersalg
En testversjon av Ordflyt ligger fritt tilgjengelig til nedlasting og utprøvning. Her finner man et salgssortiment, samtidig som man kan lytte gratis til over 1000 timer med lydbøker innenfor flere sjangre: Klassikere som Leo Tolstojs «Anna Karenina», barnebøker som Lewis Carrolls «Alice i Eventyrland», nyere poesi fra Helge Torvund, samt mer kuriøse innslag, som et program Karl Ove Knausgård laget da han jobbet i studentradioen i Bergen. Tema: «Ti overvurderte forfattere».
– Vi ser at gratisutvalget virker markedsførende for tjenesten. Jeg tror den norske kulturbransjen må lære at de må være rause for å bli hørt i dag.
– Vi ser også at lydbøkene som ligger gratis tilgjengelig, også er de som selger mest på Ordflyt, fordi folk vil ha dem med seg når de går ut. Så argumentasjonen om at et slikt tilbud ødelegger for salget, holder ikke, mener Havik.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Lettere å tilgi svakheter
Den anerkjente, uavhengige
har vært en av de fremste kritikerne av den norske bokbransjens digitale prøvesteiner, som nettbutikken Bokskya og Norli Libris nettbrett Kibano. Hun mener folkene bak Ordflyt har valgt en smart tilnærming.– De utvikler en kjent modell, for utstyr som allerede finnes, som ikke krever annet enn at du har en pc, mac eller smarttelefon, sier hun til NRK.no.
– Det virker som de viser en større ydmykhet overfor tilbakemeldinger om hva folk ønsker seg. Man tilgir lettere svakheter når man får lov til å prøve ut tjenesten gratis, uten at man har kjøpt eller forpliktet seg til noe, mener hun.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Appen kommer
En Ordflyt-app for smarttelefoner blir høyst sannsynlig lansert innen året er omme. Ordflyt er laget i samarbeid med selskapet Aspiro, som også står bak musikktjenesten Wimp.
– Vi var interessert i å følge bruksmønstrene fra musikkbransjen, fordi vi har sett at det funker, forteller Håkon Havik i Ordflyt.
Wimp, som er en abonnementstjenste, passerte nylig 350.000 betalende kunder. Spotify har om lag 10 millioner registrerte brukere. I sistnevnte tjeneste kan du lytte gratis til musikken, dersom du er villig til å høre reklame mellom sangene.
En tilsvarende abonnementsordning vil ikke bli aktuelt med det første i Ordflyt.
– Bokbransjen kan dessverre ikke følge samme logikk som musikkbransjen hele veien. Forfattere har ikke andre inntekter enn boksalg, de selger ikke t-skjorter og andre produkter, og holder heller ikke konserter.
Lydbokproduksjon er samtidig kostbart, opp til 100.000 kroner per lydbok, ifølge Havik.
– Av den grunn kan vi ikke legge ut alt gratis, slik som for eksempel Spotify gjør i sin reklameversjon. I tillegg er det fastpris på lydbøker, som ikke gir oss anledning til å rabattere mer enn 12,5 prosent av forlagenes pris.
Katalogen med utgivelser som er eldre enn ett år, vil koste om lag halvparten av samme bok på CD.
LES OGSÅ:
– Drømmesituasjon
Datautvikling er kostbart og komplisert, så pengene må komme inn igjen et sted, ifølge Havik.
– Og det gjør de i alle fall ikke ved å samarbeide med Apples iTunes, som krever mellom 80 og 85 prosent av inntektene, avhengig av om de får lydboken eksklusivt eller ikke.
Mange har gitt uttrykk for at de ønsker seg ebøker hvor lydboken følger med, slik at man kan veksle mellom å lese, og å bli lest for, avhengig av hva man ønsker.
– Dette er mulig å få til, men svært komplisert. Vi er interessert i det, og håper å kunne tilby dette i fremtiden. Men inntil videre vil Ordflyt være en rendyrket lydboktjeneste.
For få år siden kom lydbøker som svære stabler med opp mot 20 kassettbånd. Nå er situasjonen en annen, grunnet den store utbredelsen av avanserte mobiltelefoner.
– Det er jo en drømmesituasjon for oss lydbokprodusenter nå, fordi folk bærer på seg avspillerne for produktene våre til enhver tid, sier Håkon Havik til NRK.no.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: