Cantrell er 25 år og kommer fra et jazzelskende hjem i Providence, Rhode Island. Albumdebuten "So Blu" har et visst jazzpreg, men vel så viktig for hennes vokale stil er Whitney Houston og Aretha Franklins blotte sjeler.
L.A. Reid oppdaget Blu
Blu Cantrell ble den første artisten som signet til Arista etter Clive Davis forlot og startet sitt J Records. Ansvarlig for genistreket var Antonio "L.A." Reid som i sin tid med Babyface skapte mye av soul-utviklingen på 80-tallet.
I tillegg til å være en av de aller beste nye kvinnelige vokalistene på mange år, besitter hun et utseende som … får … mange … til … å … blekne … eller rødme…
Det gjør hun musikalsk også. En vanskelig personlig tid for Cantrell påskyndet ikke innspillingsprosessen.
Viktig produsentjobb
Hovedprodusentene "Tricky" Stewart og Tab var svært nøye med oppriktigheten i låtene, og brukte mye tid på å bli personlig kjent med henne. Denne prosessen var vellykket med tanke på at låtene og produksjonen er avpasset tekstene og Cantrells såre og emosjonelle dog kraftfulle vokal.
Jam & Lewis
Den nydelige balladen "I’ll Find A Way" har en tilsynelatende banal tekst, men med Cantrells innlevelse løftes låten til soulhimmelen.
Smokey Robinson og Marvin Gaye var to ypperlige eksponenter for den sjeldne evne å omsette enkle tekster om kjærlighetsfasetter til soul.
Ringrevene Jimmy Jam og Terry Lewis produserte denne og to låter til, den jazzaktige "Swingin’" og den vakre avslutningslåten "Blu Is A Mood". Minneapolisgutta Stokley og Alex Richbourg fra Mint Condition (som Jam & Lewis viselig tok under sin kappe for drøye ti år siden) bidrar musikalsk på første og sistnevnte Jam & Lewis-produksjon.
Sorg til glede
Det er en kjensgjerning at kjærlighetssorg ofte skaper gode ballader og framføring av disse. Et stjerneeksempel er albumets mest personlige og vakreste spor "Till I’m Gone" som etter sigende fikk L.A. Reid til å signe henne i løpet av et halvt minutt. Låten minner om en kvinnelig utgave av Lionel Richies klassiske "Hello".
Radio ga gjennombrudd
Blu Cantrell tilegner mye av gjennombruddet den legendariske DJen Funkmaster Flex på radiostasjonen New York Hot 97-FM som var den første som plugget førstesingelen "Hit ’Em Up Style (Oops!)".
Norske radiolyttere har også blitt denne uptempo Dallas "Awesome" Austin-låten til gode de siste ukene.
Norske platekjøpere med sans for soul har en oppgave her.