Musikklærer Mathias Iversen forsøkte å undervise i en 10.klasse der undervisningen ble avbrutt vært femte minutt av uro og manglende konsentrasjon. Han ga en av de urolige elevene i klassen i oppgave å spille bass i prosjektbandet - og det hjalp:
– Fra å være en som forstyrret de andre, forandret Jonas seg til å bli en som tok ansvar. For ham var det nok bra å få en rolle.
- Se i Nett-TV:
- Les:
- Les:
– Jeg vet ikke egentlig hvorfor det ble så mye bråk i timene, hele klassen var urolig, det smittet, og jeg har lett for å bli revet med. Men, det var gøy å få spille bass. Det har jeg hadde aldri gjort det før - jeg har bare spilt litt gitar, sier Jonas Bakken.
Disiplin - et hovedproblem
I dokumentar-serien «Klasse 10B» går musikklæreren inn i 10. klassen ved Sten-Tærud skole i Akershus for å etablere to band som skal spille ved avslutningen av skoleåret. Men, klassen sliter svært med å samle seg om en aktivitet. Spørsmålet er om de klarer målsetningen om å bli en av landets beste 10. klasser ved skoleårets slutt. I 3. episode viser dokumentar-serien for alvor i hvilken grad klassen forstyrres av uro - og at om at gammel vane kan være vond å vende.
- Les også: Disiplin var et av temaene i valgkampen:
Verre enn på TV
Maria Spydevold, en annen av ungdomskolelærerne som medvirker i serien, opplevde også at disiplin kunne være et av de største problemene i klasse 10 b. Hun underviser i religion, livssyn og etikk.
– Det var et blodslit, det var verre enn du ser på tv. Det var et himla berg – og dalbaneliv jeg opplevde i den klassen det halvåret. Jeg har sjelden opplevd så mange følelsessvingninger, sier Spydevold.
I følge Spydevold eide ikke klassen grenser og manglet grunnleggende forståelse for at ro og orden har en betydning. Hun brukte lytteøvelser for å få elevene til å lære å høre etter og høre på hverandre.
– Oppgaven min ble å få elevene til å vise respekt for hverandre, passe på seg selv, og slutte å kommentere det de andre gjorde hele tiden. Men, når klassen har skjønt at lærer og elev er på lag, kan man utrette små mirakler, sier Maria Spydevold.
- «Lærerne » vekket disiplin-debatt:
– En fordel å undervise i sirkel
– En fordel med musikkfaget, er at mange av aktivitetene kan foregå i ring. Da oppstår det ingen lommer og blindsoner der bråket kan starte, sier musikklærer Mathias Iversen.
Likevel måtte også Iversen jobbe med å få elevene til å slutte å hakke på hverandre, for situasjonen kunne være slik: Når en elev klappet feil, haglet kommentarene i klasserommet og musikken stoppet opp.
– Jeg forsøkte aller først å få dem til å slutte å kommentere hverandres feil, for i musikk er det helt essensielt å få lov til å prøve og feile. Ingen tør å prøve seg fram hvis de hele tiden må sitte og være redd for å mislykkes, sier musikklæreren.