Hopp til innhold

Bass-spill hjalp mot uro i klassen

Uroen sprer seg som ild i tørt gress i «Klasse 10B» og elevene forstyrrer hverandre med kommentarer i ett sett. - Et blodslit å takle disiplinproblemene i klassen, sier lærer.

Jonas (elev) og Thomas (lærer)

Jonas lager mye uro i klassen, men kommer på andre tanker når han får en bass å spille på. «Klasse 10B» (3:8)

Foto: Strix

Mathias Iversen, musikklærer

Mathias Iversen, musikklærer i dokumentarserien «Klasse 10B»

Foto: Strix

Musikklærer Mathias Iversen forsøkte å undervise i en 10.klasse der undervisningen ble avbrutt vært femte minutt av uro og manglende konsentrasjon. Han ga en av de urolige elevene i klassen i oppgave å spille bass i prosjektbandet - og det hjalp:

– Fra å være en som forstyrret de andre, forandret Jonas seg til å bli en som tok ansvar. For ham var det nok bra å få en rolle.

– Jeg vet ikke egentlig hvorfor det ble så mye bråk i timene, hele klassen var urolig, det smittet, og jeg har lett for å bli revet med. Men, det var gøy å få spille bass. Det har jeg hadde aldri gjort det før - jeg har bare spilt litt gitar, sier Jonas Bakken.

Disiplin - et hovedproblem

I dokumentar-serien «Klasse 10B» går musikklæreren inn i 10. klassen ved Sten-Tærud skole i Akershus for å etablere to band som skal spille ved avslutningen av skoleåret. Men, klassen sliter svært med å samle seg om en aktivitet. Spørsmålet er om de klarer målsetningen om å bli en av landets beste 10. klasser ved skoleårets slutt. I 3. episode viser dokumentar-serien for alvor i hvilken grad klassen forstyrres av uro - og at om at gammel vane kan være vond å vende.

El-bass

Å få en bass til å låte bra, gir mestringsfølelse, som igjen gir elevene konsentrasjonsferdigheter, mener musikklærer.

Foto: Scanpix

Verre enn på TV

Maria Spydevold, en annen av ungdomskolelærerne som medvirker i serien, opplevde også at disiplin kunne være et av de største problemene i klasse 10 b. Hun underviser i religion, livssyn og etikk.

– Det var et blodslit, det var verre enn du ser på tv. Det var et himla berg – og dalbaneliv jeg opplevde i den klassen det halvåret. Jeg har sjelden opplevd så mange følelsessvingninger, sier Spydevold.

Maria Spydevold, lærer (RLE)

Marie Spydevold, lærer i RLE-faget

Foto: Strix

I følge Spydevold eide ikke klassen grenser og manglet grunnleggende forståelse for at ro og orden har en betydning. Hun brukte lytteøvelser for å få elevene til å lære å høre etter og høre på hverandre.

– Oppgaven min ble å få elevene til å vise respekt for hverandre, passe på seg selv, og slutte å kommentere det de andre gjorde hele tiden. Men, når klassen har skjønt at lærer og elev er på lag, kan man utrette små mirakler, sier Maria Spydevold.

– En fordel å undervise i sirkel


– En fordel med musikkfaget, er at mange av aktivitetene kan foregå i ring. Da oppstår det ingen lommer og blindsoner der bråket kan starte, sier musikklærer Mathias Iversen.

Likevel måtte også Iversen jobbe med å få elevene til å slutte å hakke på hverandre, for situasjonen kunne være slik: Når en elev klappet feil, haglet kommentarene i klasserommet og musikken stoppet opp.

– Jeg forsøkte aller først å få dem til å slutte å kommentere hverandres feil, for i musikk er det helt essensielt å få lov til å prøve og feile. Ingen tør å prøve seg fram hvis de hele tiden må sitte og være redd for å mislykkes, sier musikklæreren.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober