Hopp til innhold

Blir du en ildsprutende drage under menstruasjon?

Coop Prix publiserte en artikkel hvor de sammenlignet kvinner under menstruasjon med ildsprutende drager og sta esel. Nå legger de seg paddeflate.

Mensen tampong

Kampanjen fra Coop Prix har fått blandede reaksjoner.

Foto: Ingvild Eide / NRK

Coop Prix lanserte på kvinnedagen kampanjen «Mens Club» som ga 25 prosent rabatt på mensprodukter som bind og tamponger.

I forbindelse med dette skrev de en artikkel på sine nettsider som skal være en guide for menn når kjæresten har mensen.

Flere har nå reagert på rådene. Det står blant annet:

«En gang i måneden minner kanskje partneren din mer om en ildsprutende drage enn den sprudlende personen du forelska deg i? Ikke fortvil, her er rådene du trenger, og svar på det du lurer på.»

– Du trenger ikke å blø for å synes at det er rart.

Tamanna Agnihotri er programleder for Mensen

Agnihotri sier hun ikke skjønner om artikkelen er skrevet på tull eller ikke.

Foto: Maria Olivia Rivedal / NRK

Tamanna Agnihotri er programleder for NRK-serien «Mensen».

– Jeg skjønner at intensjonen her har vært god. De vil jo informere om hvordan partneren kan stille opp, men så har de bommet helt med utførelsen.

Hun mener det kan virke nedverdigende for kvinner som ikke kjenner seg igjen i denne stereotypien

– Den stereotypien med at kvinner får humørsvingninger er ikke noe man vil høre. Det er ikke alle kvinner som får det heller. Jeg blir mer trist enn sint egentlig.

– Jeg sitter ikke på fasiten på hvordan man skal snakke om mensen, men jeg tror det å kalle å noen ildsprutende drage ikke er veien å gå, sier hun.

Lenger ned i artikkelen blir det også anbefalt å ikke kommentere symptomene og heller fleipe med kompisene sine.

«En triviell samtale kan plutselig ende opp i heftig diskusjon der det brått føles som å prate fornuft med et sta esel.»

All PR er god PR

Håkon Njøten er høyskolelektor på Høyskolen Kristiania. Han mener dette må være et PR-stunt.

HåkonNjøten

Njøten mener at intensjonen har vært god.

Foto: Morten Vee

– Jeg tenker de nesten må ha gjort dette for å skape blest og være kontroversielle.

Ifølge Njøten er det vanskelig å måle om slike stunts fungerer.

– Det fører jo til større merkekjennskap, men det kan føre til at de mister kjernebrukere på lang sikt. Det er vanskelig å måle, da må man veie det opp det kortsiktige mot langsiktige.

Legger seg paddeflate

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, sier at artikkelen ble laget etter tilbakemeldinger fra menn som ønsket seg en guide til hvordan de skulle oppføre seg når kvinner menstruerer.

– Teksten var humoristisk ment, men vi ser at med de reaksjonene som har kommet, så var dette skikkelig bom.

Coop Prix har fjernet artikkelen etter at NRK tok kontakt.

Ifølge Kristiansen var målet å gjøre mensen naturlig å snakke om og bryte ned tabuer.

– Det var virkelig ikke vår intensjon å støte noen, skriver han i en e-post til NRK.

Var dette et PR-stunt?

Nei, overhodet ikke. Kampanjen er så god i seg selv, så dette var rett og slett skivebom som vi tar lærdom av.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober