Coop Prix lanserte på kvinnedagen kampanjen «Mens Club» som ga 25 prosent rabatt på mensprodukter som bind og tamponger.
I forbindelse med dette skrev de en artikkel på sine nettsider som skal være en guide for menn når kjæresten har mensen.
Flere har nå reagert på rådene. Det står blant annet:
«En gang i måneden minner kanskje partneren din mer om en ildsprutende drage enn den sprudlende personen du forelska deg i? Ikke fortvil, her er rådene du trenger, og svar på det du lurer på.»
– Du trenger ikke å blø for å synes at det er rart.
Agnihotri sier hun ikke skjønner om artikkelen er skrevet på tull eller ikke.
Foto: Maria Olivia Rivedal / NRKTamanna Agnihotri er programleder for NRK-serien «Mensen».
– Jeg skjønner at intensjonen her har vært god. De vil jo informere om hvordan partneren kan stille opp, men så har de bommet helt med utførelsen.
Hun mener det kan virke nedverdigende for kvinner som ikke kjenner seg igjen i denne stereotypien
– Den stereotypien med at kvinner får humørsvingninger er ikke noe man vil høre. Det er ikke alle kvinner som får det heller. Jeg blir mer trist enn sint egentlig.
– Jeg sitter ikke på fasiten på hvordan man skal snakke om mensen, men jeg tror det å kalle å noen ildsprutende drage ikke er veien å gå, sier hun.
Lenger ned i artikkelen blir det også anbefalt å ikke kommentere symptomene og heller fleipe med kompisene sine.
«En triviell samtale kan plutselig ende opp i heftig diskusjon der det brått føles som å prate fornuft med et sta esel.»
All PR er god PR
Håkon Njøten er høyskolelektor på Høyskolen Kristiania. Han mener dette må være et PR-stunt.
Njøten mener at intensjonen har vært god.
Foto: Morten Vee– Jeg tenker de nesten må ha gjort dette for å skape blest og være kontroversielle.
Ifølge Njøten er det vanskelig å måle om slike stunts fungerer.
– Det fører jo til større merkekjennskap, men det kan føre til at de mister kjernebrukere på lang sikt. Det er vanskelig å måle, da må man veie det opp det kortsiktige mot langsiktige.
Legger seg paddeflate
Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, sier at artikkelen ble laget etter tilbakemeldinger fra menn som ønsket seg en guide til hvordan de skulle oppføre seg når kvinner menstruerer.
– Teksten var humoristisk ment, men vi ser at med de reaksjonene som har kommet, så var dette skikkelig bom.
Coop Prix har fjernet artikkelen etter at NRK tok kontakt.
Ifølge Kristiansen var målet å gjøre mensen naturlig å snakke om og bryte ned tabuer.
– Det var virkelig ikke vår intensjon å støte noen, skriver han i en e-post til NRK.
Var dette et PR-stunt?
Nei, overhodet ikke. Kampanjen er så god i seg selv, så dette var rett og slett skivebom som vi tar lærdom av.