Diskuter: Kun mediejippo fra Ferrrari, eller får de noe ut av det?
Målet med utviklingen av FXX er å gi en utvalgt kundegruppe muligheten til å bli prøvekjørere. Men dette gjøres ikke bare for å glede disse eksklussive kundene. For tilbakemeldingen og testdataene vil bli sammenlignet og supplert med tilbakemeldinger fra Michael Schumacher, Rubens Barrichello og andre profesjonelle Ferrarikjørere. Denne informasjonen vil brukt i utviklingen av senere Ferrarimodeller.
Kun i 20 eksemplarer
(Foto: Autoindex)
FXX-en vil kun lages i omlag 20 eksemplarer. Alle som får kjøpe bilen vil bli medlem av Team Ferrari, og blir dermed overvåket og fulgt opp av teknikere og spesialister. Ekspertene vil også kunne lese informasjon ut av et overvåkningssystem som monitorerer 39 forskjellige dynamiske parametre.
Denne toseteren er ikke laget for gatebruk, men til kjøring på bane. Og skal den brukes på bane må den jo ha noe futt i kroppen. Det har den. Med sin 6.262 cc V12-er motor yter denne over 800 hestekrefter ved 8500 rpm.
Girsystemet leverer opp mot F1-nivå der girskift gjøres på under 100 ms.
Også aerodynamisk er bilen sensasjonelt bra. Det nye designet gjør at kraften som trykker bilen ned mot bakken er 40 prosent sterkere enn hva man har klart å få til tidligere.
Ekslusive dekk og bremser
(Foto: Autoindex)
I samarbeid med Bridgestone har man kun for denne modellen utviklet en eget 19-tommers slicks-dekk. Og Brembo har laget et eget nedkjølingssystem for bremsene.
Kjøper man en slik bil, får man mulighet til å være med på en rekke banearrangementer rundt omkring i Europa de neste to årene. Med i pakken er også et førerkurs der profesjonelle kjørere lærer deg det du trenger å vite.
Vil du bli testfører?
Så har du nærmere 12 millioner kroner (+ skatter og avgifter) å svi av er kanskje dette noe for deg? I så fall sender du en søknad til Ferrari. Hvem som plukkes ut til å delta avgjøres av en egen komité. Den første bilen vil bli levert ved slutten av året.