Bli ny med 50-åringen Det Nye

Hvem har ikke et forhold til Det Nye? Det var bladet våre mødre og bestemødre vokste opp med. I år er Det Nye 50 år. Det er en moderne og sprek jubilant. Det Nye er Norges mest leste kvinnemagasin.

 

 

Norge Rundt, Det Nye

Skjønnhetsansvarlig Julie Christine Botnen tar en siste sjekk på Kamilla Antonsen før TV-opptak i Norge Rundt.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Norge Rundt NRK1 fredag 9. nov. kl. 19.30.

Men det er ikke hele sannheten. Rundt 30 prosent av leserne er menn, som smuglåner bladet av samboeren, kjæresten eller søsteren. Sånn har det alltid vært.

Det Nye var unikt da det kom i 1957. Bladet rettet seg mot kvinner som ikke var etablert med mann og barn. Her fikk unge jenter og kvinner råd om det meste som de ikke torde spørre foreldrene om. Det var spørsmål om puberteten, hvordan fortelle han at hun var forelsket og hvordan takle kjærlighetssorg for å nevne noe.

Søren Superstar

Søren Superstar var god å ty til, men ingen visste hvem han var. Mange trodde det var Yan Friis, men det var det ikke. I Norge Rundt i kveld får du vite hvem som skjulte seg bak vignetten Søren Superstar, men han er for lengst forsvunnet ut av spaltene.

Dagens Det Nye er totalt forskjellig fra de første numrene som kom ut, naturlig nok.

Norge Rundt, Det Nye

Fra venstre: Sjefred. Hanne Aardal, redsjef. Stine Holberg Dahl, Kamilla Antonsen og Julie Christine Botnen.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

- Det handler om å gi leserne det de vil ha. En blanding mellom aktuelle reportasjer og motestoff, sier redaktør Hanne Aardal.

- Vi ønsker både å inspirere og provosere, sier hun. Magasinet har blant annet tatt et klart standpunkt mot slankehysteriet. Det Nye vil ikke ha modeller som er syltynne. De blir sendt hjem.

Skiftet målgruppe

Det Nye var et tenåringsblad. Slik er det ikke lenger.

- I dag er målgruppen kvinner mellom 18 og 35 år, primært kvinner midt i 20-årene, forteller redaktøren til Norge Rundt.

Når vi er på besøk må vi selvsagt se hvordan de ansatte i magasinet jobber med make up og moter. Norge Rundt engasjerte Kamilla Antonsen som er midt i magasinets målgruppe. Tidligere har hun vært avdelingsleder i klesbutikk og testet sminke i TV2.

I fredagens Norge Rundt på NRK1 blir Kamilla sminket og kledd opp med det hotteste av festantrekk i øyeblikket.