Stilistisk var Bjørn Johansen forankret i moderne bebop-jazz, men kunne med samme sikkerhet bevege seg i retning av swing, mainstream og eksperimentell frijazz. Allerede 18 år gammel vakte han oppsikt som medlem av Norwegian All Stars 1958, og i 1962 var han den femte musiker til å bli hedret med Buddy-prisen. Eksempler på hans overlegne spill fra tidlige år ble nylig utgitt på CDen "Portrait of a Norwegian Jazz Artist: Bjørn Johansen".
Intrikat musikk
Bjørn spiller for sønnen Henrik
Bjørn Johansen hadde et uvanlig skarpt øre for komplekse harmonier, noe som gjenspeiler seg både i hans improvisasjonskunst og i hans originale og ofte intrikate komposisjoner. Selv regnet han den amerikanske saksofonisten Joe Henderson blant sine viktigste inspirasjonskilder.
Norsk jazzhistorie
F.v.: Billy Higgins, Bjørn Johansen, David Williams, Cedar Walton
Johansen var i årevis en helt sentral solist i NRKs Radiostorband, og medvirket på tallrike konsert- og studio-opptak. Hans årelange kvartettsamarbeid med pianisten Egil Kapstad vil bli stående blant det ypperste i norsk jazzhistorie. En helt spesiell posisjon i internasjonal jazz holder også plata "Take One" fra 1986 hvor Bjørn Johansen utforder de amerikanske toppmusikerne Cedar Walton, David Williams og Billy Higgins.
Utfordret de unge
Også med trombonist Frode Thingnæs og vokalist Laila Dalseth har Bjørn Johansen gjort unike innspillinger. I senere år innledet han et gjensidig inspirerende samarbeid med den yngste musikergenerasjon i moderne norsk jazz - pianist Håvard Wiik, bassist Ingebrigt Flaten og trommeslager Paal Nilssen Love. Kvartetten spilte på klubber og gjorde radio-opptak for NRK.
Tilfeldigheter
Bjørn Johansen fikk aldri den internasjonale oppmerksomhet som han fortjente. Det sier mest om hvor tilfeldig markedsmekanismene i musikkindustrien virker. Med Bjørn Johansen har Europa mistet en av sine største jazzmusikere.