Hopp til innhold

Dommer avviste «absurd» søksmål fra platebransjen

Dommeren synes det ble i overkant mye å saksøke fildelingstjenesten Limewire for 75.000.000.000.000 dollar.

Limewire

Fildelingstjeneste Limewire ble stengt i oktober i fjor, etter massivt trykk fra platebransjen. Men en erstatning på 75 billioner dollar må de se langt etter.

Foto: Skjermdump

Etter en årelang kamp i retten ble selskapet bak fildelingsprogrammet Limewire pålagt å stenge tjenesten i oktober i fjor.

Inntil da hadde rundt 50 millioner månedlige brukere over hele verden kunnet dele musikk og filmer seg i mellom. Mye av dette var piratkopiet innhold, og den amerikanske platebransjens organisasjon RIAA fikk til slutt medhold i å få stengt tjenesten.

Svimlende erstatningskrav

Men at Limewire stengte var ikke nok for plateselskapene, som mener de er påført betydelig økonomiske tap i løpet av de 10 årene programmet var tilgjengelig.

13 plateselskaper har gått sammen og krever mellom 400 milliarder og svimlende 75 billioner dollar i oppreisning. Det sistnevnte beløpet tilsvarer mer enn fem ganger USAs nasjonalgjeld, skriver Law.com.

Plateselskapene ville ha betalt for hvert eneste brudd på opphavsretten som har blitt utført gjennom Limewire siden det ble lansert i 2000.

Forutså ikke effekten av internett

Men den føderale dommeren Kimba Wood i New York avviser plateselskapenes krav, som hun beskriver som absurd.

– De har framsatt et krav som er høyere enn hva den samlede platebransjen har tjent siden Edison fant opp grammofonen i 1877, sier Wood.

Hun mener selskapene i stedet kan kreve erstatning per åndsverk, og ikke per nedlastning.

Limewires advokat Joseph Baio er fornøyd med dommerens avgjørelse, og mener lovgiverne ikke kunne forutse virkningene av internett da de innførte åndverksloven.

Baio skal representere selskapet bak Limewire når de møter i retten 2. mai i år,.

Plateselskapenes advokat har ikke kommentert dommeravgjørelsen.

Kulturstrøm

  • Formkraft i to generasjoner

    – Det er virkelig to markante kunstnere vi snakker om: To kvinner som hver især ruver i nyere norsk kunsthistorie, og som gjennom vidt forskjellige medier har utviklet sine egenartede og individualiserte formspråk, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Bølger og måne» med Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum.

    Bilde fra utstillingen «Bølger og måne» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum
    Terningkast 6 Kunst

    «Her skjer det virkelig ting i utstillingsrommet»

    ANMELDELSE: «Bølger og måner» av Siri Aurdal og Synnøve Anker Aurdal ved Stavanger Kunstmuseum

  • Blues-pioneren John Mayall er død

    Den britiske artisten John Mayall er død, 90 år gammel. Hans band The Bluesbreakers var sentralt i karrieren til senere superstjerner som Eric Clapton og Mick Fleetwood.

    Musikeren døde mandag i sitt hjem i California, heter det i en kunngjøring på Mayalls Instagram-konto. Han hadde familien sin rundt seg, melder nyhetsbyrået AP.

    – Helseplagene som tvang John til å avslutte sin storslåtte turnékarriere, førte til slutt til fred for en av verdens største helter på veien. John Mayall ga oss 90 år med utrettelig innsats for å lære bort, inspirere og underholde, heter det.

    En rekke artister har spilt i John Mayalls band, blant dem Eric Clapton og Jack Bruce, som senere dannet Cream. Det har også Mick Fleetwood, John McVie og Peter Green, som senere spilte i Fleetwood Mac, samt Mick Taylor, som spilte fem år i Rolling Stones.

    John Mayall har holdt konserter i Norge flere ganger, deriblant på Notodden Blues festival i 2004 og 2013.

    Mayall gav ut sitt første album i 1966.

    Han ble innlemmet i Blues Hall of Fame i 2016.

    I fjor ble han nominert til Grammy klassen Best Traditional blues album, for albumet «The sun is shining down».

    NTB/NRK

    Bluesartisten John Mayall er død. Bildet viser Mayall mens han spiller munnspill og holder rundt en mikrofon. Bildet er fra Montreux Jazz Festival i Montreux, Sveits, sent mandag 7. juli 2008
    Foto: Sandro Campardo/Keystone / AP/NTB
  • «Kjærlighet» til filmfestivalen i Venezia

    Den norske spelefilmen «Kjærlighet» av Dag Johan Haugerud er teke ut i hovudkonkurransen på filmfestivalen i Venezia, og kan dermed vinne Gulløven.

    Det er første gong på 38 år at ein norsk spelefilm er invitert til hovudkonkurransen i det som er verdas eldste filmfestival, og ein av dei tre viktigaste filmfestivalane i verda, saman med Cannes og Berlin.

    Regissør Dag Johan Haugerud
    Foto: Baard Henriksen