Billig spillreklame for Obama

Obama-kampanjen betaler rundt 25 millioner kroner for 30 minutters lang reklame på TV. For fire uker med reklame i den virtuelle verden, betaler han 300.000 kroner.

Obama i spillet Burnout Paradise

Obama-reklameplakater dukker opp i spillet Burnout Paradise (Xbox 360) hvis du bor i en av vippestatene i USA.

Foto: EA

I sluttfasen av presidentvalget har Obama satset på reklame i 18 forskjellige spill, deriblant i den populære musikkspillserien "Guitar Hero".

Obama er den første amerikanske presidentkandidaten som kjøper reklame i spill, og målet er å nå ut til yngre velgere i ti vippestater - hvor Obama og John McCain kniver om seieren.

I Xbox 360-versjonen av Burnout Paradise har bilspillinteresserte i flere uker kunne kjøre forbi Obamas virtuelle reklamebord, som opplyser om at det nå er mulig å avgi forhåndsstemmer.

Ifølge det Microsoft-eide reklameselskapet Massive Incorporated, takket den republikanske presidentkandidaten John McCain nei til tilbudet om å markedsføre seg i spill.

Forrige måned kunngjorde Microsoft at hele 100.000 Xbox 360-eiere i USA hadde stemt på sin presidentfavoritt i en uhøytidelig avstemning. Obama og Joe Biden vant med 43 % av stemmene, McCain og Sarah Palin måtte nøye seg med 31 %.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Bruker store summer på TV

Nylig betalte Barack Obama rundt fire millioner dollar til seks forskjellige nyhetskanaler for å få plass til sin 30 minutter lange reklame. 300.000 for spillreklamen blir bare småtteri i forhold.

Siden nominasjonsvalget frem til i dag har Obama-kampanjen brukt over 205 millioner dollar på tv-reklame, rundt 1.3 milliarder norske kroner.

Hans republikanske motstander, John McCain, har til sammenligning brukt 119 millioner dollar, rundt 785 millioner kroner, ifølge analysebyrået TNS Media Intelligence.

Kulturstrøm

  • Utelivsbransjen vil ha dato for åpning

    Utelivsbransjen er skuffet etter at regjeringen heller ikke i dag kom med en dato for det siste steget i gjenåpningsplanen av Norge.

    Utelivet må fortsatt forholde seg til avstandsregler, hvor mange gjester de kan ha og kortere åpningstider.

    – Vi forventet lettelser og en dato å forholde oss til. Det er ekstremt lite forståelse for denne bransjen her. Smittevernkravene vi har nå tilhører fortiden, sier Jon Terje Johnsen, daglig leder for restauranten og konsertstedet Foyn i Tønsberg.

    Også ved Ibsenhuset i Skien hadde de håpet på lettelser. Der har de regelen om en meter avstand og maksimalt halvfulle saler.

    – Alle andre aktører i samfunnet er gang. Vi håper sårt at vi også får dato for åpning, sier Helle Kasin hos Ibsenhuset.

    Helseminister Bent Høie sier en konkret dato er for risikabelt å gi fordi korona-dataene kan endre seg fortløpende.

    Ibsenhuset i Skien
    Foto: Richard Aune / NRK
  • Aschehougprisen til Karin Haugane

    Aschehougprisen for 2021 tildeles lyrikeren Karin Haugane (71). Prisen tildeles norske forfattere som en ærespris uten hensyn til hvilket forlag de er knyttet til. Haugane debuterte i 1989 med diktsamlingen «Rester av glemsel». Hun er også oversetter, og har blant annet oversatt Arthur Rimbaud til norsk.