Hopp til innhold

Billig spillreklame for Obama

Obama-kampanjen betaler rundt 25 millioner kroner for 30 minutters lang reklame på TV. For fire uker med reklame i den virtuelle verden, betaler han 300.000 kroner.

Obama i spillet Burnout Paradise

Obama-reklameplakater dukker opp i spillet Burnout Paradise (Xbox 360) hvis du bor i en av vippestatene i USA.

Foto: EA

I sluttfasen av presidentvalget har Obama satset på reklame i 18 forskjellige spill, deriblant i den populære musikkspillserien "Guitar Hero".

Obama er den første amerikanske presidentkandidaten som kjøper reklame i spill, og målet er å nå ut til yngre velgere i ti vippestater - hvor Obama og John McCain kniver om seieren.

I Xbox 360-versjonen av Burnout Paradise har bilspillinteresserte i flere uker kunne kjøre forbi Obamas virtuelle reklamebord, som opplyser om at det nå er mulig å avgi forhåndsstemmer.

Ifølge det Microsoft-eide reklameselskapet Massive Incorporated, takket den republikanske presidentkandidaten John McCain nei til tilbudet om å markedsføre seg i spill.

Forrige måned kunngjorde Microsoft at hele 100.000 Xbox 360-eiere i USA hadde stemt på sin presidentfavoritt i en uhøytidelig avstemning. Obama og Joe Biden vant med 43 % av stemmene, McCain og Sarah Palin måtte nøye seg med 31 %.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Bruker store summer på TV

Nylig betalte Barack Obama rundt fire millioner dollar til seks forskjellige nyhetskanaler for å få plass til sin 30 minutter lange reklame. 300.000 for spillreklamen blir bare småtteri i forhold.

Siden nominasjonsvalget frem til i dag har Obama-kampanjen brukt over 205 millioner dollar på tv-reklame, rundt 1.3 milliarder norske kroner.

Hans republikanske motstander, John McCain, har til sammenligning brukt 119 millioner dollar, rundt 785 millioner kroner, ifølge analysebyrået TNS Media Intelligence.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik.
    Foto: Vidar Ruud / NTB