Den lille, norske kvalitetslabelen opplever nå en halvering i etterspørselen etter tidligere utgivelser - rett og slett fordi platebutikkene ikke tjener nok på å ta inn plater som selger jevnt og trutt.
Trend
- Trenden er den samme over alt. Platebutikkene tjener ikke nok per plate lenger, så de blir mer avhengig av hit-markedet, sier Erik Hillestad til P1s Musikknytt.
- Butikksjefene er ute etter plater som selger mye over kort tid. De har ikke tålmodighet til å sitte med titler som kanskje selger 50 eksemplarer i måneden. Så selv om det er etterspørsel, så er etterspørselen for langsom til at de tar inn bredden.
- Dette fører til en form for Rema 1000-utvikling, hvor kjedene får stor makt i bransjen, og kan diktere prisene.
Ikke i hyllene
Kirkelig Kulturverksted har en lang rekke høyt profilerte norske artister; I back-katalogen finner vi navn som Sondre Bratland, Sigvart Dagsland, Morten Harket, Karoline Krüger, Jørn Simen Øverlie, Henning Sommerro, Iren Reppen, Iver Kleive og Knut Reiersrud, og selvsagt Kari Bremnes.
Du finner ikke de gamle platene til Kari Bremnes i platebutikkene lenger. Foto: Lise Åserud, Scanpix.
Men folk finner ikke de gamle albumene til Kari Bremnes og de andre i back-katalogen til Kirkelig Kulturverksted.
I høst kan daglig leder Erik Hillestad lese av regnskapstallene at noe har skjedd med utvalget av hans plater i norske platebutikker.
- I løpet av høsten har back-katalogsalget rast med med 50 prosent i forhold til tidligere år. Tidligere har vi tjent 4-5 millioner kroner på dette salget. I år ser det ut til å bli bare 2 millioner kroner, sier Erik Hillestad.