Billedkunst

Billedkunst

Oppsummert

Notiser, artikler, anmeldelser, omtale og innhold om kunstverk.

• Opna gigant-installasjon i London

Installasjonskunstaren Christo opna i går sitt siste kunstverk i Hyde park i London. Installasjonen har fått namnet «The London Mastaba» og består av 7506 oljefat. Kunstverket er 20 meter høgt og veg 650 tonn, melder The New York Times.

Britain Christo
  • Weidemann markeres med utstilling

Henie Onstad Kunstsenter i Oslo feirer kunstnerens 50-årsjubileum med en egen Weidemann-utstilling fram til oktober. Jakob Weidemann regnes som en pioner for det abstrakte maleriet i Norge. – Han var en som sugde til seg impulser gjennom hele sin karriere. I hans tidlige fase var han for eksempel inspirert av både surrealisme og impresjonisme, sier kunstanmelder Mona Pahle Bjerke.

Jakob Weideman
  • Unik Nerdrum-samling vises fram

Den pensjonerte galleristen Trond Olsen har samlet på trykk av Odd Nerdrum gjennom 40 år. Det har blitt 77 bilder, som utgjør en fullstendig samling av Nerdrums grafiske produksjon, men unntak av to bilder. Nå viser Olsen dem fram i Lychepaviljongen i Drammen. Lederen for Drammen kunstforening Harald Gautneb betegner samlingen som enestående i sitt slag i verden.

Trond Olsen ser på samlinga si av trykk frå Odd Nerdrum

• Lalla Carlsens hus fredet

I 1930 sikret Lalla og Carsten Carlsen seg en sveitservilla fra 1800-tallet i Oslo, som de kalte Villa Gro-Gro. I dag er deres barnebarn, Vibeke Sæther, som eier huset sammen med sin ektemann. – Familiens formidable innsats for å ta vare på huset gjør at vi i dag har bevart et av Norges mest spennende kunstnerhjem, sier riksantikvar Jørn Holme via en pressemelding. Huset regnes som det best bevarte av de få gjenværende eiendommene som utgjorde den gamle trehusforstaden Briskeby i Oslo (NTB).

Villa Gro-Gro
  • Slottet stiller ut bunader

I sommar blir bunadene og dei samiske draktene til kongefamilien stilte ut i Dronning Sonja Kunststall, i ei utstilling som skal vise den norske kulturarven i dei kongelege samlingane. Fleire av draktene har gått i arv i kongefamilien.