Toyota Aygo har en voldsom appell hos den målgruppen den er ment for! Unge mennesker med drøm om egen bil og problemfritt bilhold. Dette er nøyaktig hva som skal til for å oppfylle den drømmen.
Jeg er sikker på at designerne har kost seg vel så mye med å designe Aygoen som hva de har gjort med den nå større og dyrere Yaris.
Skal gi ”kred”
Aygo skal være en livsstilsbil, noe du faller for, har lyst til å eie, og som har et design du opplever ”som deg selv”. Denne bilen skal gi mer ”kred” i sitt miljø, en hva en Audi Q7 ville ha gjort, og det gjør den!
Ta for eksempel de morsomme detaljene i interiøret. Turtelleren, navigasjonsutstyret, den integrerte stereoen med mp3 inngang og de elektriske vindusheisere er alt med på å gi bilen et særpreg.
Motoren veier 67 kilo, har 3 sylindre, tusen ccm, og yter 68 hk. Hele bilen veier ikke mer en 790 kg, så kreftene rekker til morsom kjøring. Faktisk er det fet lyd fra motoren, men det er kanskje fordi støydempingen ikke er så god?
Uansett. Du kan få den med halvautomat, men det må du ikke velge! Det koster bare mer, og tar vekk halve moroa!
Skikkelig liten
Toyota Aygo er VIRKELIG liten! Du kan koste av hele bilen for snø med to fløtt. Likevel har den fire dører - utrolig nok. Og fire seter også det utrolig nok! For to personer er bilen en forsmak på bilhimmelen med plass til alt de ønsker å ta med seg.
Rimeligste Toyota Aygo koster om lag 140.000 kroner og dyreste med ”alt” som denne koster cirka 175.000,-. Litt mye? Kanskje, men forsøk deg på en typisk ”ungdomsbil” til 30 000,-. Med hyppige verkstedbesøk, høyt forbruk, elendig sikkerhet og dårlige kjøreegenskaper kan det fort bli den dyreste bilen du noen gang kommer til å eie!
Jeg tipper du blir langt lykkeligere med en Toyota Aygo, eller en av søsknene dens: Peugeot 107 og Citroen C1. Like like som tre ikke-eneggede trillinger, men det er utenpå.