CD-en «Big Mama», med den norske sekstetten Funky Butt er forunderlig og herlig uklassifiserbar. New Orleans-parade, bulgarsk bryllupsmusikk, rundvals i Tyrol, søramerikansk bolero, hip jazzfunk, sirkusmusikk og mye mer.
Gjennom ti originalkomposisjoner, noen av dem i suite-form, suser vi rundt kloden og gjennom musikkhistorien og vi hører de villeste sammenhenger, slektskap og motsetninger.
Funky Butt «Big Mama» Schmell 1005
Pianist Anders Aarum står for det meste og det beste av musikken, mesterlig arrangert med flotte linjer og fargerike klanger for de fire blåserne. Og han trakterer selv flygel, el-piano, spikerpiano og trekkspill med samme selvfølgelige eleganse.
Blåserne overbeviser ikke
Ensemblespillet er av ypperste klasse, presist, teknisk briljant og homogent. Solistisk framstår ikke blåserne like overbevisende. Vidar Sæthers altsax låter klemt og småsurt.
Even Skatrud Andersen er udiskutabelt blant våre dyktigste unge trombonister, men her framstår han grå og fislete, ikke helt intonert og undermikset - som om han befinner seg i et annet rom. Trompeter Kåre Nymark jr. viser stort spenn fra tradisjonelt til et ganske så moderne uttrykk, men heller ikke han leverer det som skal til: Solos som setter prikken over i-en i ellers spenstige komposisjoner.
Bedre med live-CD
Funky Butt er på sitt beste når de svinger sammen - og det kan de. David Galds tuba har driven, og trommis Knut Lothe er kultivert og passe vill på samme tid.
Konklusjon: CD-en «Big Mama» er artig, men viser ikke det fulle potensialet som ligger i Funky Butt. Det fikk vi derimot demonstrert på bandets Norgesturné i september, med New Orleans-trompeteren Leroy Jones som gjestesolist - da tok det fullstendig av! Derfor er vårt ønske for neste plate fra Funky Butt: Live, med ellevilt publikum og gjester fra New Orleans og Bulgaria!
Kulturnytt, NRK P2, 14. oktober 2005