Hopp til innhold

Selger bibelhistorie i rosa prinsesseformat

Med ei rosa bok om prinsesser i Bibelen selger Hermon forlag det kristne budskap til «barn i prinsessealderen». – Ekkelt tiltak fra et religiøst forlag, sier professor.

Rosa bokomslag med prinsesse

SELGER ROSA BIBELORD TIL SMÅ PRINSESSER: En rosa bok med bilde av en prinsesse på omslaget skal like før jul selge bibelhistorie til «små prinsesser». Forlaget markedsfører boka, blant annet som «julegavetips som inspirerer til å tro».

Foto: Miriam Grov / NRK

Tor W. Andreassen

BILLIG TRIKS: Markedsføringsprofessor Tor W. Andreassen mener forlaget benytter seg av billige triks som de burde holde seg for gode for.

Foto: BI
Mann med kopi av rosa bokomslag i hendene

GLORETE: Sokneprest Ole Kristian Bonden er usikker på hvordan folk vil reagere og tror mange vil synes det er litt på kanten.

Foto: Torunn Myhre / NRK

Vi har allerede skilt gutter og jenter inn i blå og rosa kategorier når det gjelder leker og klær. Nå kommer også religiøse forlag på banen.

– Ekkelt!

Med et rosa omslag preget av et bilde av en prinsesse, skal et av Norges største religiøse forlag, Hermon selge bibelhistorie med boka «Prinsesser i Bibelen».

Målgruppa er «barn i prinsessealderen» og på sine sider skriver forlaget at «Jenter som liker prinsesser vil elske å lese om kvinnene i Bibelen».

– Det er veldig dumt at forlaget bruker fargene for å dyrke frem den rosa, feminine kvinnelige siden og dessuten appellerer med prinsesser i en religiøs kontekst, sier professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor W. Andreassen til NRK.

Han mener forleggeren opptrer i for stor grad i rollen som markedsfører.

– Det er ekkelt fordi de tar det inn i en kristelig kontekst og i et kjønnsperspektiv der de bruker den klassiske topologiene av gutt og pike.

Som markedsføringsprofessor mener han forlaget har fulgt læreboken godt.

– Med farger, rosa og bildet av en prinsesse appellerer de til mange yngre pikes drøm her i livet. De bruker alle virkemidler, alle triks i boka, for å nå små piker med bibelhistorier, sier han og fortsetter:

– Et moderne forlag bør heve seg over dette og være seg sitt samfunnsansvar bevisst. De bør være mer i tråd med samfunnsnormen der vi ønsker å fjerne prototypene rundt jenter og gutter.

Du leker kanskje at du er en vakker prinsesse, men visste du at du kan være en prinsesse på ordentlig? Det er helt sant! Du kan være en ekte prinsesse – Guds prinsesse!

Hermon Forlag

Vil få frem de ukjente kvinnene i Bibelen

Forlagssjef i Hermon forlag, Svein Andersen sier han leser bibelhistorier flere ganger i uka for jentene sine, som er veldig begeistret for bibelhistorier i rosa innpakning.

– Noen kom med ideen om å få frem de mange ukjente kvinner i Bibelen, da ble det denne. Flere av kvinnene vi løfter frem var mødre og bestemødre til, og døtre av konger, ikke minst Faraos datter i Egypt som reddet Moses. Moses er det skrevet mange bøker om, men prinsessen var en viktig del av historien, sier han.

– Vi prøver å få frem jentehistoriene. Dette er bibelhistorier for jenter og rosa er en «in-farge», det er ikke vanskeligere enn det.

Barnebibler i mange farger

Andersen sier det er mange barnebibler i flere farger og formater for dem som er interesserte i annet enn rosa.

– Om professoren ikke liker rosa bibler så kan han få en god, gammeldags skinnbibel hos oss. Dette er et tilbud, ikke et pålegg. Det er ikke uventet at noen er for og andre imot. Hva som passer for den enkelte familie er opp til dem å velge.

De er døtre av Kongen! Mens de leser disse prinsessehistoriene fra Bibelen, vil de lære å elske Gud og følge Hans ord.

Hermon forlag

– Litt vel mye pastell i helligheten

På kirkekontoret i Elverum blir de ikke spesielt begeistret for bibelhistorie i

prinsesseformat.

– Dette synes jeg er litt for glorete. Jeg vil ikke gi det til jenta mi, selv om hun er glad i både prinsesser og Barbie, sier sokneprest i Elverum kirke, Ole Kristian Bonden.

Han er usikker på hvordan folk vil reagere på såpass mye pastell inn i helligheten.

– Dette er hellige fortellinger for folk. Jeg tror mange vil synes det er på kanten. Litt for mye pastell opp i det hellige.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober