Hopp til innhold

Prest ber til Allah på Høstutstillingen

Prest Gyrid Gunnes er antatt til Høstutstillingen med en performance hvor hun framfører publikums bønner til Allah.

Kunstdebutant og prest Gyrid Gunnes framfører publikums bønner til Allah under årets Høstutstilling.

VIDEO: Høstutstillingen har i år antatt en kristen prests framføring av bønner til Allah. Se Dagsrevyens reportasje.

– Det er utrolig gjestfritt at de vil ta inn et religiøst uttrykk som dette, sier Gunnes, til daglig prest i den norske kirke og doktorgradsstipendiat ved Diakonhjemmet.

Hun debuterer som performancekunstner med verket «Bønner til Allah» under Høstutstillingen, som åpner lørdag.

– Å være her utfordrer grensen mellom hva som er et sekulært og hva som er et hellig rom. Derfor er det veldig spennende, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

En av bønnene til Gyrid Gunnes

KJÆRE ALLAH: Slike ark vil Gyrid Gunnes at publikum skriver sine bønner til Allah på. Her en av kunstnerens egne bønner.

Foto: NRK

– Vil be på tvers av grensene

Kunstverket består av en vegg og en krukke, og hvite lapper med teksten «Kjære Allah» på.

Her skal publikum skrive sin bønn til Allah, som de enten henger opp på veggen eller putter i krukka.

Gyrid Gunnes

KUNSTNERPREST: Gyrid Gunnes framfører publikums bønner til Allah hver søndag klokka ett som et ledd i performancen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

«Kjære Allah. Jeg er redd for at noen blir sinte på meg for at jeg ber til deg. Vær meg nær, Allah, vær meg nær. Amen.»

En av Gyrid Gunnes' bønner til Allah.

Bønnene framføres så av Gunnes hver søndag klokka ett de fire ukene Høstutstillingen er åpen.

Etter framføringene vil kunstnerpresten være tilgjengelig for en prat i kafeen hvis noen skulle ønske det.

– Det er nok noen konservative kristne som kan bli provosert av dette. Men kristne har vært i en majoritetsposisjon i tusen år i Norge. Derfor er det viktig, særlig i dagens kontekst, at vi bruker den posisjonen til å tenke annerledes og se etter andre religiøse praksiser for et fredelig flerreligiøst samfunn. Dette er en utkast til en slik, sier hun.

– Hvorfor står det «kjære Allah» og ikke «kjære Gud»?

– Det er hele selve poenget. Allah brukes av mange kristne om Gud, blant andre arabiske og maltesiske kristne. Men i Vesten er først og fremst Allah brukt om den islamske guden. Jeg vil utfordre om det går an å be på tvers av religiøse grenser.

Fått positiv respons fra muslimer

Gunnes sier hun har snakket med både kristne og muslimer i forkant av prosjektet og ikke fått negative reaksjoner.

– Jeg har hatt det på høring blant muslimer og kristne i både formelle og uformelle posisjoner. Alle mente dette var spennende og var glade for at det kom.

– Du er prest i kirken til daglig. Har du spurt din sjef?

– Biskopen er informert om prosjektet, og hun ønsket meg lykke til.

– Du synes ikke at du svikter din egen gud ved å be til Allah?

– Absolutt ikke. Noe av kjernen i Jesu forkynnelse var å våge å gå over grenser. Han beveget seg inn i Samaria og inn til landene han vanligvis ikke snakket med. Så dette er en forlengelse av ordinasjonsløftet mitt og av mitt virke som kristen prest, sier Gunnes.

– Religion en rød tråd i år

vanna bowles

– MANGE SØKER TIL RELIGIONEN: Juryleder Vanna Bowles sier religion er en rød tråd i de innsendte bidragene til årets Høstutstilling.

Foto: NRK

Høstutstillingen har pågått siden 1882, og juryleder Vanna Bowles sier religion har vært en tydelig rød tråd blant de 2200 innsendte bidragene i år.

– Når det er mye kaos i verden med krig og folkevandringer, vil mange søke til religionen for en indre balanse. Det handler om å prøve å finne orden i kaoset, sier hun.

– Hvorfor har dere valgt Gyrid Gunnes' performance til årets utstilling?

– Performancen hennes er interessant. Hun er en kristen prest som ønsker bønner til Allah. Hun kan ikke framføre den i kirken, så hun søker en nøytral plattform. Og kunstrommet er et fint sted for et så dagsaktuelt og interessant prosjekt som kan vekke interessant debatt, sier hun.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober