Nå har EU undersøkt hva de 27 medlemsstatene gjør for å beskytte mindreårige mot voldsspill. I etterkant av skolemassakren i Finland er de spesielt bekymret for sammenhengen mellom dataspill og vold.
Sport og massakrer
Den europeiske spillbransjen kan regne med å tjene 7,3 milliarder euro i 2008, på alt fra de mer sportslige spillene til rene massakrer.
- Over alt ser vi dataspill med svært skadelig vold og innhold. Vi må gjøre noe for å beskytte ungdom, sier Viviane Reding, EUs kommissær for informasjonsteknologi.
Hun la fram resultatene fra undersøkelsen i går. 20 land bruker det såkalte PEGI-systemet som er et frivillig merkingssystem for dataspill. Den oppgir aldersgrense, men også hvorvidt spillet er voldelig, inneholder sex, diskriminering eller støtende språk.
Aldersgrenser
Reding sier at spørsmålet er hvordan dette skal fungere overfor utsalgsstedene, hvor 12-åringer ofte kan få kjøpt spill som har 18-årsaldersgrense.
Nå krever hun at både myndighetene og bransjen informerer bedre om systemet overfor forbrukerne. Og hun gir dem to år på å komme opp med et bedre merkingssystem.
- Jeg oppfordrer bransjen og utsalgsstedene til å være prinsippfast, slik at merkingssystemer også blir respektert i butikkene.
- Positivt signal
Konstituert barneombud Knut Haanes er positiv til signalet fra EU.
- Korttidseffektene av veldig voldelige spill er tydelige, og noen spill egner seg helt klart ikke for tolvåringer. Da må vi ha et merkesystem som klargjør hva slags spill det er snakk om.
Videre sier Haanes at det må vurderes andre tiltak for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning, dersom det frivillige kontrollsystemet ikke fungerer.
- Vi kan for eksempel vurdere å innføre bedre omsetningskontroll. Hvis en butikk ikke holder seg til retningslinjene vil man da kunne inndra rettighetene til å selge spill.
- Et dynamisk merkesystem
Medietilsynets Thomas Hepsø mener PEGI-systemet fungerer godt, men at det finnes rom for forbedringer.
- Ingen ønsker at 12-åringer skal kunne kjøpe spill for voksne. Vi er opptatt av å samarbeide med bransjen og jobber nå med informasjonstiltak og kampanjer, blant annet opplysningsbrosjyrer som snart sendes ut til forhandlerne.