Han er Beowulf, helten og trolldreperen fra det gammelengelske heltekvadet. Nå er Englands nasjonalepos blitt til 3 dimensjonal underholdning med en teknikk kalt ”motion capture”.
Der blir skuespillerne filmet digitalt av datastyrte kameraer og forvandles til virtuelle figurer. Resultatet er blitt en type avatar-figurer, marsinpanaktige voksdukker.
Med 3D briller på nasa
Der sitter vi da i kinosalen med 3D–briller på nesen, og rett opp i ansiktet fyker avkappete lemmer, spisse sverd, blod og gørr.
Ganske morsom teknologi som får oss til å hoppe i stolen de første 20 minuttene. Så blir det kjedelig for resten av filmen er flat og uttrykksløs historiefortelling, og attpåtil fullstendig tåpelig.
Det er synd for heltekvadet i seg selv er gripende historie. Takket være Angelina Jolie som gullforgylt nakent monster er filmen blitt ganske sexy. Hun er som en forførerisk Hollywood trollmor.
Skrytepave
Vikinghelten Beowulf er en tre meter høy skrytepave, men iler til unsetning opp når monsteret Grendal massakrerer danskekongens gildehall.
Faller for Angelina
Fest etter fest etterlater han seg lemlestete og halvspiste krigere. Beowulf ordner opp med trollet, men faller for trollmor Angelina Jolie. Det skjønner vi godt.
Damen stiger opp fra grotte-havet bare ikledd høyhælte sko og et anstrøk gullmaling. Beowulf faller også for kongens hustru som han gifter seg med når gamlekongen kaster seg utfor et stup, han arver dronning og trone.
Men hyrdestunden med monsteret Jolie får biologiske følger som involverer drager, mannefall og dårlig samvittighet.
Store navn
Skuespillere som Anthony Hopkins, John Malkovich og Ray Winston er størrelser som har latt seg digitalisere til voksdukker. Vi kan så vidt kjenne dem igjen.
Beowulf er stappfull av digital action, fjollete replikker og utrykksløse karakterer. Filmen er nærmere ”Monty Phyton” enn ”Ringenes Herre”.
Sloss naken
Høydpunktet er når Beowulf kaster klærne for å bekjempe monsteret og flyvende stoler og bord skjuler hans mannlige kroppsdeler.
Regissør Robert Zemeckis har laget ”Polarekpressen” med lignende spesialeffekter uten særlig suksess. Vi skjønner at hensikten med ”motion capture” er å lage en uvirkelig virkelighet passende for en eventyrlig legende.
Men istedenfor er historien blitt et livløst pop-epos som ikke klarer å bevege en dramatisk nerve.
Terningkast 2