NRK Meny
Normal

Benny Goodman, oraklet i Delfi og Musenes vanvidd

I dialogen Faidros møter vi Sokrates i samtale om Musenes vanvidd. Fire typer galskap skiller han mellom - den første er spådomskunstens galskap slik vi kjenner den fra oraklet i Delfi. Hun fikk sin galskap fra rusen, deretter ga hun råd til politikere og privatpersoner.

Hør: Studio Sokrates om Benny Goodman, oraklet i Delfi og Musenes galskap

Musenes vanvidd

- Det er interessant å merke seg at Sokrates her synes å vende blikket vekk fra fornuften. Det er som om han sier at hvis vi lar oss lede for mye av fornuftens lys - så kommer vi ut av balanse. Vi har jo tidligere anklaget Sokrates for å stå for mye på fornuftens side, sier professor i filosofi Vigdis Songe-Møller, derfor er det bra at vi nå kan vise at han her viser til en høyere form for fornuft som står i nær forbindelse med rusen og galskapen. Kanskje skal vi ikke være for sikre på at Platon ville ha fordømt jazzmusikernes ville livsførsel?

Galskapen - et tvetydig fenomen

For mye snusfornuft, for mye av rasjonalitetens lys kan føre oss på villspor. Sokrates hevder at en dose galskap er en bra motvekt til det fornuftsstyrte liv. Dermed blir galskapen både farlig og helbredende. Galskap kan være sunt og frigjørende - men, som filosofen Thomas Nagel skriver: -Dersom naturen først tar fra oss fornuften - så er det ikke noen enkel sak å erobre den tilbake. Sokrates befinner seg på rasjonalitetens ytterste grenser i denne dialogen om musenes vanvidd.

Gudbenådet Goodman

- Enkelte mennesker kan slite et helt liv med et musikkinstrument før de finner ut at de ikke behersker kunsten - mens andre, som Benny Goodman ikke trenger å legge to pinner i kors og blir likevel en verdensberømt virtuos. Man vasser i anekdoter om Benny Goodman, og mange av dem forteller at han var en vrien og vanskelig person.

- At han var en sammensatt natur er det ingen tvil om, forteller Knut Borge. - For millioner av mennesker ble Goodman ensbetydende med Mr. Klarinett, eller King of Swing, og han troner på toppen sammen med Louis Armstrong og Duke Ellington. Goodman kom fra enkle kår, fra utvandrede østeuropeiske jøder, vokste opp i Chicagos fattigste kvarterer - men å bli en virtuos klarinettist kostet ham åpenbart ingenting.

Musikken kom til meg

ikke jeg til musikken, sa Goodman ofte. Han slet ut sine begavede lærere: En etter en fant de ut at de ikke hadde mer å lære ham - og et par eksempler på Goodmans virtuositet er plukket ut av Knut Borge: Where Or When (Hart-Rodgers)Benny Goodman Trio, og: The World Is Waiting For The Sunrise (Lockheart-Seitz) med Benny Goodman Quintet.

Studio Sokrates: NRK P2, lørdag 14. april 2001 kl. 1330 og 2130