Anmeldelse av Torkil Baden
foto: J.Adde
Utendørs
Scenografien gir seg selv, og den overgår både operaen i Verona og andre festivaler. Det er et karakteristisk trekk ved Olavsfestdagene i de senere årene at festivalen har flyttet utendørs etter at Erkebispegården var ferdig restaurert.
Første akt foregår utendørs i borggården foran Erkebispegården og annen akt inne i Nidarosdomen. Men første akt, med kroning og borgerkrig er en kammeropera der folket, koret, mangler.
Stein Winge
Puslete
Da blir det for puslete med en liten flokk nonner, steinhoggere, birkebeinere og ryttere. I andre akt inne i kirken blir det plutselig et mektig kor, og de medvirkende blir dobbelt så mange.
Men da er det ikke lenger opera, men konsert, en mektig sådan.
Sprik
Dette spriket i opplegget, blanding av kammeropera og konsert, er bevisst gjort. Og budsjettet gir antakelig ikke rom for en mer ressurskrevende oppsetning.
Men hvis Trondheim by vil ha et permanent og årlig svar til Stiklestadspelet, må de utvikle dette dramaet til noe enda mer spektakulært og helhetlig.
Isa Gericke
Sengehalm
Hoems tekst er en dramatisk og klar konsentrasjon av Norgeshistorien. Stein Winge har instruert den lille flokken så godt som bare han kan med hopp og sprell, også i sengehalmen.
Det er fakler og ryttere og mange fine visuelle virkemidler i den firkantete borggården der de beskjedne kreftene brukes så godt som mulig.
Forestillingen begynner klokken 21.30 og utnytter mørket som kommer. Kanskje den burde begynne senere og gi rom for enda mer lys-mørke-dramatikk?
Knut Skram synger tittelrollen
Solister
Solistrekken er uten et eneste svakt punkt med hederskronede Knut Skram som erkebispen og en rekke yngre glimrende sangere: Isa Gericke, Maria Stattin, Harald Bjørkøy, Thor Inge Falch, islandske Tomas Tomasson og tiårige Oscar Frostad Udbye.
Henning Sommerro
Melodisk
Henning Sommerros musikk byr som ventet på fengende og vakre sanger. Av og til blir det ensformig, og man lengter etter noen mer kraftfulle og originale grep.
Men det er mange fine vendinger, ikke minst i siste del av operaen. Tonefallet er melodisk og folkelig, på grensen til musikal.
Prikkfri
Et sammensatt orkester ledes av Terje Boye Hansen, og det er høy kvalitet og prikkfri avvikling av hele det store apparatet, med mikrofonforsterkning i den første utendørsakten.
Avslutningen blir et kapitel for seg med en monumental oppstilling foran Olavs grav inne i kirken.
Den storslagne finalen er formet som en gudstjeneste. En messe i Nidarosdomen er i og for seg alltid en dramatisk opplevelse.
Haltende
Men som en fortsettelse av 1.akt blir dette stillestående og haltende opera. Med en bedre sammenheng mellom aktene og mer dramatikk begge steder kan dette bli et mektig musikkdrama.
Det er en god begynnelse.
NRK P2 mandag 28.juli
kl.8.05 Kulturnytt
kl.15.05 og 22.05 Direkte sommer