Barn vil se flere kvinnelige superhelter

Superhelter som «Wonder Woman» hjelper unge jenter med selvtilliten, viser ny undersøkelse. Både gutter og jenter sier de gjerne vil se flere kvinnelige superhelter.

Wonder Woman

POPULÆR: Wonder Woman, som ble en enorm suksess for Warner Brothers og DC Comics, er unge jenters favorittsuperhelt. Rollen spilles av israelske Gal Gadot.

Foto: Clay Enos / AP/NTB Scanpix

Helt siden de første superheltene dukket opp i tegneseriebladene, har de stort sett vært hvite menn. Superman, Batman og Spider-Man er eksempler på helter vi alle kjenner, og som til og med har «mann» i navnet.

Men det er i ferd med å forandres.

I fjor kom både verdens første suksessfulle superheltfilm med en kvinne i hovedrollen. Samme år kom filmen om den første svarte superhelten, hvis man utelukker halvampyrer som Blade. Siden den gang har Marvel, som står bak blant annet Iron Man og Captain America, sagt at de vil ha flere kvinnelige superhelter enn mannlige.

Christian Bale som Batman i The Dark Knight

BATMAN: Christopher Nolans Batman-filmer har blitt hyllet som noen av de beste superheltfilmene som er laget.

Foto: 2002 SNOWBOUND, ALL RIGHTS RESERVED

Den ferske studien «Superpowering Girls: Female Representation in the Sci-Fi/Superhero Genre», viser at unge jenter synes det er for få sterke kvinneroller og kvinnelige rollemodeller i dagens film og tv.

Både gutter og jenter er enige om at de gjerne vil se flere kvinnelige superhelter på skjermen.

– Hvis du ikke kan se henne, kan du ikke være henne. Det er på tide å utvide det som blir sett, og vi håper denne rapporten vil bidra til å forandre historiene vi ser på skjermen, sier Sarah Barnett, leder for BBC America.

Superhelter har større påvirkning på jenter

Studien er gjort av Womens Media Center og BBC America, og er den første av flere som vil forsøke å vise hvor tett barns selvtillit og selvfølelse er knyttet opp til hvem de ser på tv-skjermen.

Den ble utført ved å spørre 2431 barn i alderen 10 til 19 år, og foreldrene til barn på fem til ni år (svarte på vegne av barna).

«Superpowering Girls» viser at kvinnelige superhelter har en større påvirkning på jenter enn det mannlige superhelter har på gutter.

Den viser også tydelig at kvinnelige hovedroller får jenter til å føle seg sterkere, modigere, mer selvsikre, inspirerte, positive og motiverte. Gjenkjennelse på skjermen får, ifølge undersøkelsen, unge jenter til å føle «at de kan gjøre hva som helst».

58 prosent av jentene sa kvinnelige superhelter fikk dem til å føle det på denne måten, mot 45 prosent for gutter.

Artikkelen fortsetter under bildet.

CATWOMAN

FLOPP: I 2004 forsøkte Halle Berry seg som Catwoman, men filmen var så dårlig at regissøren faktisk har gått ut i ettertid og innrømt at den var forferdelig.

Foto: ROBERT GALBRAITH / REUTERS/NTB SCANPIX

«Wonder Woman» soleklart mest populær

Kvinnelige superhelter er sjeldne.

DC's «Wonder Woman» er den eneste superheltstorfilmen som faktisk er ledet av en kvinne, hvis man ser bort ifra floppfilmer som «Catwoman» og «Elektra».

Da kommer det kanskje ikke som noen stor overraskelse at undersøkelsen viser at nettopp Wonder Woman er den soleklart mest populære superhelten blant unge jenter.

En utfordrer til den tronen er kanskje den nye Dr. Who, som for første gang i år har kvinnelig hovedrolle. Wired er en av flere nettsteder som har gitt hovedrolleinnehaver Jodie Whittaker æren for å ta serien inn i en ny æra.

Jodie Whittaker

HYLLET: Jodie Whittaker har høstet hyllest for sin tolkning av Dr. Who. Hun er den første kvinnen som spiller rollen.

Foto: Cindy Ord / AFP/NTB Scanpix

– I disse tider med store sosiale forandringer, er det viktig at tv og film tilbyr mange forskjellige roller og rollemodeller for forskjellige unge kvinner, sier Julie Burton, sjef for Womens Media Center.

Andre interessante funn fra studien:

  • 70 prosent av jenter mellom 15–19 sier de føler seg selvsikre. Det tilsvarende tallet for gutter er 81 prosent. 57 prosent av jentene sier de ikke føler seg hørt, mot guttenes 38 prosent. Dette tallet var betydelig høyere hos barn med annen hudfarge enn hvit.
  • To av tre jenter mellom 10–19 synes det er for få sterke kvinnelige rollemodeller på skjermen.
  • To av tre gutter svarte at de liker å se på kvinnelige superhelter i like stor grad som å se på de mannlige.
  • 81 prosent av jentene sa at en kvinnelig Dr. Who «får dem til å føle at de kan bli hva de vil». 73 prosent av de spurte synes en kvinnelig Dr. Who var på overtid allerede.

Kulturstrøm

  • Svensk oppkjøp av norske Paradox

    Produksjonsselskapet Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er kjøpt av svenske SF Studios.

    SF Studios, som regnes som et av verdens eldste filmselskap, har i mange år produsert film og TV-serier i Sverige og Danmark. Deres oppkjøp av Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er ifølge pressemeldingen «et veldig viktig steg» i selskapets strategi om å bli den ledende aktøren i det nordiske markedet. (NTB)

  • Norsk konsertarrangør kjøpt opp

    Det nederlandske oppkjøpsfondet Waterland kjøper norske Atomic Soul. Planen er å lage et nordisk konsertkonsern med omsetning på 800 millioner kroner årlig. – Nå skal vi jobbe bedre og gjøre større ting, sier gründer Peer Osmundsvaag (47) i Atomic Soul til Dagens Næringsliv. (NTB)

  • Julefenomenet fra Grünerløkka

    97 år gamle Alf Folmers debutvideo med julesangen «Jul på Løkka» har fått 30.000 visninger etter at den ble lagt ut på Facebook tirsdag kveld. Forfatter og forlegger Håvard Mossige har skrevet teksten.

    Jul på Løkka! God Jul! Del gjerne videre! Husk å trykke på HD knappen!

    Publisert av Alf Folmer Tirsdag 11. desember 2018