Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2012» legges frem onsdag, og for første gang er det kartlagt at mange barn deler passordene sine med bestevenner.
Det gjelder over 30 prosent av barna mellom 9 og 16 år, viser undersøkelsen.
– Som en tannbørste
– Det kan være praktisk dersom de glemmer passordene. Det kan også være at de ser på det som en form for tillitserklæring, sier Pia Lang. Hun leder Medietilsynets Trygg bruk-senter.
– Barna sitter ofte på sosiale medier sammen. De ser på hverandres profiler og følger med på hva som skjer. Det er likevel aldri lurt å dele passordet med andre. Det er omtrent som en tannbørste, like privat, sier Lang.
Hør reportasjen i Kulturnytt:
Hun sier at det også kan få alvorlige konsekvenser, som tyveri av identitet.
Foreldre på banen
Undersøkelsen viser også at mange barn ønsker mer informasjon fra foreldrene sine.
– Foreldre har en jobb å gjøre. De må lære barna sine nettvett, slik at de kan beskytte seg mot mobbing på sosiale medier og tyveri av identiteter, sier Lang.
– Barna oppfatter passord ofte som en del av leken på nettet. Det er viktig at de lærer nettvett før de som voksne kanskje gir fra seg passordet til nettbanken også, sier Christian Meyer i nettjenesten Slettmeg.no.
Stor tilgang på medier
Undersøkelsen viser også stor tilgang på medier. De aller fleste barn har TV, PC og DVD-spiller hjemme.
98 prosent av barna i alderen 12–14 år og 91 prosent i alderen 9–11 år har egen eller deler mobil.
Fra 2010 til 2012 har andelen barn som har egen mobiltelefon økt fra 90 til 95 prosent, viser undersøkelsen. Mobilbruken øker med alderen.