Det ble litt ekstra bry med Stevie Wonder. Foto: Terje Bendiksby, Scanpix.
Moldejazz 2004 i bilder
I tillegg kostet forsinkelsen til Stevie Wonder jazzfestivalen opptil 150.000 kroner i tapte salgsinntekter.
Vellykket
Soul-legenden nektet arrangøren å slippe publikum inn mens han gjennomførte lydprøven - sterkt forsinket.
- Utenom svikten i ølsalget har det vært en festival som har innfridd alle forventninger, både kunstnerisk og økonomisk, sier festivalsjef Jan Ole Otnæs.
På den avsluttende pressekonferansen i Molde lørdag kunne han fortelle at 28.000 billetter er solgt til årets festival, som ble avsluttet lørdag. Av dette utgjorde utekonserten med Stevie Wonder en tredel.
Billettsalget utgjør 44 prosent av budsjettet til Molde International Jazz Festival, som i år er på 20 millioner kroner. I tillegg til billettsalg har festivalen inntekter fra sponsorer, offentlig støtte og restaurantdrift. Alt unntatt restaurantdriften er likt med budsjett eller bedre.
- Totalt vil vi komme ut i pluss, sier Otnæs.
Forbedres
Moldejazz fortsetter samarbeidet med jazzfestivalene i finske Pori og Stockholm, og er allerede i gang med å sikre nye, store navn til jazzfestivalen 2005.
Den store utescenen på Romsdalsmuseet skal tilrettelegges bedre. Blant annet er det snakk om å sette opp en eller flere storskjermer, og det skal bli bedre for publikum både å se og høre. For enkelte ble begge deler problematisk under Stevie Wonders konsert for 9.500 publikummere.
- Utbedringen kan også gi økt kapasitet, men dette er ikke hovedmålet, sier festivalledelsen.
- Vi satser på Romsdalsmuseet som hovedarena fordi området har et særpreg. Særpreget kompenserer i stor grad for ulempene, sier Torgeir Dahl i festivalstyret.
Satser videre
Moldejazz vil også utvikle Alexandraparken midt i byen som en bedre arena, og vil tilbake til Idrettens Hus med de store inne-arrangementene. Årsaken er at Bjørnsonhuset blir for lite med sine 800 sitteplasser.
«Artist in Residence» skal videreføres. Håvard Wiik har vært årets «Artist in residence», og opptrådt både som soloartist og vist allsidighet og kreativitet sammen med ulike grupper.
På pressekonferansen lørdag ble det også antydet at «Artist in residence»-rollen kan brukes som del av et opplæringsprogram for unge jazzmusikere, der Moldejazz ønsker å ta et initiativ.
- Det er behov for en koordinering av undervisningssystemet for unge jazzmusikere. Vi trenger flere pedagogiske elementer, og Moldejazz bør kunne spille en rolle, sier festivalnestor Petter Pettersson.
Finværet slo til lørdag, på avslutningsdagen for Moldejazz 2004. Bildet er fra Alexandraparken i Molde sentrum som skal videreutvikles som en viktig arena for jazzfestivalen. Foto: Kjell Herskedal, Scanpix.
For likt?
Molde-festivalen er Europas eldste jazzfestival. Etter hvert har det grodd fram en flora av store og små jazzfestivaler, både i Norge og andre land i Europa.
På pressekonferansen lørdag ble det reist spørsmål ved manglende mangfold på disse festivalene. De samme artistene går igjen flere steder. Festivalene blir for like, blir det påstått.
Festivalsjef Jan Ole Otnæs mener at programmene på de ulike festivalene bør bli et tema på de årlige festivalmøtene til Norsk Jazzforum.
- Vi snakker sammen om honorarpolitikk, for å unngå overbud. Vi opplever hverandre som konkurrenter, men også kolleger. Vi bør derfor kunne snakke sammen om programinnholdet, mener Otnæs.