Peer Gynt i Henrik Rafaelsens skikkelse. Foto: NRK
- Nei, Peer lyver ikke, flirer Henrik Rafaelsen som spiller unge Peer. - Det er bare slik at han har en veldig sterk historie å fortelle!
Rafaelsen forteller om premieren i Oslo i februar. Da var han så nervøs at han nesten kastet opp på scenen. – Robert Wilson hadde jo terpet voldsomt på alle bevegelser. Hvor vi skulle stå på scenen i forhold til lyset og hva slags mimikk vi skulle bruke. Men, når det kom til teksten, og Peers dialog, ba ham meg om å improvisere deler av fremførelsen.
- Det var en voldsom utfordring under premieren i Oslo, forteller Rafaelsen. Nå har vi spilt stykket så mange ganger at nå synes jeg det er morsomt og spennende.
Foto: NRK
Trangt og mørkt
- Flytt deg! Hei, du kan ikke stå der. Det er nesten helt mørkt i gangene bak hovedscenen. Kun noen blå lamper i taket gir lys slik at vi kan skimte konturene av djevelens ravnefjær og knappestøperens frakk.
Suksessforestillingen til Robert Wilson bæres i stor grad av fantastisk lyssetting på hovedscenen, og krever at sidegangene ligger i nær totalt mørke. Folk farer i gangene og vi er for det meste i veien. De har det travelt skuespillerne når de skal skifte til neste scene. De fleste har flere roller i Peer Gynt og skiftene må skje raskt.
Gjertud Jynge spiller fem roller. Her kles hun om til rollen som "den grønnkledde". Foto: NRK
Vi søker tilflukt fra det organiserte kaos og ender i garderoben sammen med Dovregubbens datter. Gjertrud Jynge spiller fem roller i Peer Gynt. Hun er i ferd med å tre på seg halve skogen med blad, bark og løv hengende som et slør etter henne. Hun er i ferd med å bli ”den grønnkledde”
Livet går sin gang
Gjertrud løper på scenen igjen med skog og løv på slep. Vi sniker videre i gangene og kniper noen skuespillere som spiller poker. I kantina er det også en del folk nå.
Forestillingen har pågått i snart to timer og folk tar en kaffekopp før de raser ut på scenen igjen. I mellom to sceneskift er jeg ganske sikker på at jeg så sjølveste Dovregubben sitte i kroken med vaffel og plommesyltetøy. For oss som er vant til å sitte på andre siden av scenen er det rart å se skuespillere rase inn i kantina med sminke og kostyme.
Noen skuespillere leser e-posten - andre er på scenen. Foto: NRK
Men, det sier seg jo selv at når forestillingen er fire timer lang så må jo skuespillerne ha både mat og drikke underveis. Andre surfer Internett og sjekker e-posten når de har en pause. Både folk og vesen er opptatt av data og Internett i disse dager ser det ut til.
Tøff jobb for tøffe karer
Lys, kulisser og farger er planlagt ned til detaljnivå. Det er åtte scenearbeidere i sving hver kveld. De bærer, drar, heiser og senker både personer og kulisser i fire timer hver kveld.
Når alle har gått hjem
Og når trampeklappen er over, salen tom og publikum har forlatt teateret får programleder John-André Samuelsen sine 15 minutter på scenen. I søkelyset fra følgespotten:
John-André Samuelsen på Den Nationale Scene. Foto: NRK
- Det smalt!
Bukken stupte bums i bakken.
Men i samme stund, han falt,
satt jeg skrevs på bukkeryggen,
grep ham i det venstre øre,
ville nettopp kniven kjøre
bakom skolten inn i nakken; -
hei! da skrek han vilt, den styggen,
stod med ett på alle fire,
slo meg med et akterkast
ut av neven kniv og slire,
skrudde meg om lænden fast,
stemte hornene mot læggen,
klemte mig som i en tang; -
dermed satte han på sprang
bent fremover Gjendin-eggen
Se Norge Rundt på NRK1 fredag 23. september klokken 19.30.