Axel med lyd

Omsider er Axel Hellstenius på plass i Radioteatret. På tide, sier vi. - Første gang jeg kom inn i kontrollrommet og studioet, kjente jeg at her har det blitt, og her blir det gjort mye og godt kreativt arbeid.

Axel Hellstenius
Foto: Carl Henrik Grøndahl / NRK

Erfaringen og kjærligheten til de kunstneriske produktene som skapes, bor i veggene. Jeg følte meg tatt veldig godt i mot, og det er lett å være medskapende her, sier han. Som mange har han et intenst forhold til Radioteatret fra yngre år:

-I trifidenes dager hørte jeg første gang på slutten av seksti- eller begynnelsen av søttitallet. Den skremte vannet av meg. Da jeg hørte den igjen på åttitallet, var den like god. Nå har jeg kjøpt den som lydbok, og den er en slager på lange bilturer. Jeg elsker radioteater og liker det meste. Synes kanskje at noen av reprisene har gått ut på dato og ønsker meg mer samtidsdramatikk.


Noe kommer til å dø er Axel Hellstenius’ debut som lyddramatiker. Ellers boltrer han seg i filmmanus – fra Døden på Oslo S (1990), Secondløytnanten (1993) til Salig er de som tørster (1997) og filmene om Elling. I tillegg koser han seg med bøkene om Bønna & co med kinaputter, dynamitt, luftgevær, ekte klespoker og tyvlån av båter.

Hva er fordelene med å skrive lyddrama for Radioteatret?

-Det beste er tiden. At det går rimelig kort tid fra jeg har et manus klart, til instruktør, lyddesigner og proffe og dedikerte skuespillere puster liv i replikkene. Og lydkulisser. Høre hvor fort en scene kan tilføres intensitet og emosjonelt innhold. Som debutant har jeg jo ingen erfaring, men mitt håp er å kunne skrive dramaer som egner seg best som nettopp lyddrama. I Noe kommer til å dø er mye basert på drøm, og drøm opplever jeg som lettere å få godt til på radio enn på film. Hva er vanskelig? Jo, å bake inn scenebeskrivelsene i dialogen uten at den virker kunstig og skrevet.

LES: Kvinner kjemper

LES: Hvorfor kvinnehøst?

Kulturstrøm

  • Melody Gardot til Moldejazz

    Den amerikanske låtskriveren, sangeren og pianisten Melody Gardot skal spille på sommerens Moldejazz, for første gang på ti år. I dag ble programmet for 2019 sluppet. Blant andre artister som er klare Ambrose Akinmusire, Take 6, Fatoumata Diawara, og Kaja Draksler Octet. (NTB)

    Melody Gardot på Molde Jazzfestival 2009.
    Foto: Vidar Ruud / NTB Tema
  • Riksteatret fyller 70 år

    Torsdag er det 70 år siden Riksteatret ble etablert, som en del av den kulturelle gjenreisningen av landet etter 2. verdenskrig. Teatret har som formål å fremme arbeidet med å føre dramatisk kunst ut til publikum i hele landet. I fjor så i alt 200.000 personer forestillingene. – Vi skal by på teater som gir oss som bor i dette landet opplevelser og erkjennelser som samler oss, sier Riksteatrets sjef Tom Remlov til NTB.

    Tom Remlov
    Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix