Hopp til innhold

Askeland-bildene er utsolgt

Debatten trekker mengder av folk til Unni Askelands utstilling. Nå er alle Casablanca-bildene revet bort.

Kunst av Unni Askeland

- Dette er å bade i klisjeer. Det har null kunstnerisk innhold, sier NRKs kunstkritiker, universitetslektor Jon Ove Steihaug om pop art-bildene som Nasjonalmuseet har kjøpt.

Foto: NRK

Allis Helleland

Direktøren for Nasjonalmuseet, Allis Helleland, kjøpte samtidskunst for 650.000 kroner – mot sine egne fagfolks anbefalinger.

Foto: Kristiansen, Lars Harald J. / SCANPIX

Debatten om Nasjonalmuseets omstridte kjøp av Unni Askelands bilder har økt interessen for å se kunstnerens verker. Men den som håper å få kjøpt et bilde med motiv fra Casablanca er for seint ute.

Ti bilder

Sigmund Skullerud Bakken kan lene seg tilbake og nyte suksessen. Alle de ti verkene fra Unni Askeland som han har stilt ut på galleri Trafo i Asker er solgt.

- Det dreier seg om de tre større verkene som Nasjonalmuseet har kjøpt, og sju andre arbeider i utstillingen som nå også er solgt, sier Skullerud Bakken.

Gjestene har strømmet til

Debatten om hvorvidt Nasjonalmuseet med direktør Allis Helleland i spissen burde ha kjøpt tre verk fra Askeland har ført mange nye gjester til Trafo i Asker, forteller Skullerud Bakken.

- Vi har jo vårt faste publikum som ser det meste av utstillingene våre. Men i tillegg har vi fått mye besøk av mennesker som har fulgt med denne saken i media, og som har ønsket å komme hit for å gjøre seg opp sin egen mening, sier han.

Høyt press

Direktør Allis Helleland kunne i går morges fortelle NRK Kulturnytt at hun hadde det travelt med å sikre seg Askelands omstridte Casablanca-bilder.

- Vi måtte være først for å få de beste verkene. Det var høyt press fra kjøpere, så galleristen måtte ha et svar fra oss meget hurtig, sier Helleland.

Presset blir bekreftet av Skullerud Bakken.

- Det har vært stor pågang av interesserte kunder, og vi var i dialog med mange. Vi hadde allerede solgt arbeider da Nasjonalmuseet kom for å se utstillingen, så presset var definitivt høyt, sier han.

Vil ikke kommentere debatten

Unni Askelands bilder med motiver fra Casablanca-filmen er blitt slaktet av kritikere, og Nasjonalmuseets kjøp er heftig debattert. Sigmund Bakken Skullerud har fulgt med, men vil ikke kommentere diskusjonen.

- Jeg er ikke den rette til å blande meg inn i debatten, sier han.

- En god investering

En av dem som sammen med Nasjonalmuseet sørget for at utstillingen ble utsolgt kort tid etter at den åpnet forrige helg var Espen Tandberg i Tandberg eiendom. De kjøpte bildet ”This is the beginning of a beautiful friendship” for 72 000 kroner.

- Vi kjøpte bildet fordi vi synes det er flott. Dette er en god investering. Askeland er en attraktiv kunstner som det er mye blest rundt, sier han.

Om det er Espen Tandberg og Allis Helleland eller om det er kritikerne av kjøpet som har best nese for kunstinvesteringer, gjenstår å se.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.