Det fortalte den snart 65 år gamle kulturpersonligheten om under denne ukas episode av Trygdekontoret.
Kleveland, som tidligere har snakket om comebackplanene til Dagbladet, oppgir som grunn at hun vil være sin egen sjef.
– I all enkelhet går det ut på at jeg i veldig mange år har jobbet i lederposisjoner i kultur- og medielivet. Det har vært fabelaktig. Samtidig har jeg fått et stadig sterkere behov for å sette min egen dagsorden, sier Kleveland til NRK.no.
I 2010 ble den tidligere kulturministeren kreftsyk, og sa den gang at et nyinnkjøpt sanganlegg var en viktig del av veien tilbake til hverdagen.
– Jeg merket veldig tydelig da jeg ble syk for et par år siden og brukte mye av tiden på å stirre i veggen. Jeg har lengtet etter å jobbe med musikk som utøver igjen.
MGP-vinner, Spellemannspris, kulturminister
Kleveland har en unik CV i kultursammenheng i Norge.
Den svenskfødte 64-åringen medvirket både i radio og tv før hun i 1966 vant den norske finalen i Melodi Grand Prix med den Arne Bendiksen-skrevne låten «Intet er nytt under solen», som kom på tredjeplass i den internasjonale konkurransen.
Hun var også vertinne for den internasjonale finalen i MGP i 1986, året etter at Bobbysocks gikk helt til topps i den internasjonale finalen.
Sist gang Kleveland var aktiv som musiker var i årene mellom 1977–1980. Sammen med Lars Klevstrand, Lillebjørn Nilsen og Birgitte Grimstad vant hun Spellemannsprisen i 1980 i klassen visesang for albumet «Ekstranummer». Som vokalist har hun vært kjent for sin mørke, sjelfulle stemme.
Se Åse Kleveland opptre i den norske finalen av Melodi Grand Prix i 1966 i klippet under.
– Sist gang jeg var aktiv som artist var med Ballade helt på starten av 80-tallet. Så det er over 30 år siden. Som soloartist er det enda lenger siden. Jeg har gjort noen «stunts» innimellom, men aldri noe systematisk.
Men hennes bidrag til Kultur-Norge var langt fra over. Kleveland har hatt følgende verv frem til dagens dato:
- Forbundssekretær i Norsk Musikerforbund (1979–1983)
- Forbundsleder i Norsk Musikerforbund (1983–1987)
- Direktør for Tusenfryd (1987–1990)
- Leder av Likestillingsrådet (1987–1990)
- Kultursjef for Lillehammer-OL i 1994
- Kulturminister (1990–1996)
- Direktør for Rikskonsertene (2006–2012)
- Styreleder i Human-Etisk Forbund (2007–2013)
Kleveland: – Gjør det for min egen skyld
Kleveland sier at hun først og fremst går tilbake til musikken av personlige grunner.
– Jeg gjør det først for min egen skyld. Hvis musikken min faller i smak hos flere er det en bonus.
MGP-vinneren er veldig hemmelighetsfull rundt prosjektet. Hun vil si lite om hvilken sjanger den kommende platen vil ha.
– Det blir nok kanskje litt mer blått og upolert. Men jeg vet ikke helt. Det er også grunnen til at jeg er forsiktig med å antyde hva dette blir til. Det er en deilig luksus, denne friheten jeg har.
Øver i kontrolltårnet på Fornebu
I disse dager driver Kleveland med innsamling av låter og øving. Men øvingslokalet er ikke plassert i en kjeller på Grünerløkka. Snarere tvert imot.
– Jeg bruker kontrolltårnet på gamle Fornebu flyplass som øvingslokale. Nær himmelen, vet du.
– Vil disse øvelsen si at du kommer til å holde konserter?
– Vi har fått noen forespørsler, så får vi se hva det blir til. Jeg understreker at jeg må «opp til bevis», som de sier i Sverige. Men det er veldig hyggelig at det er så mye interesse etter så mange år.
- Se i nett-tv: Brenner: Åse Kleveland