Hopp til innhold

– Noen har kanskje skrevet litt for lite om Syria, for å si det sånn

Den nyansatte Se og Hør-redaktøren Ellen Arnstad mener at dekningen i norsk presse av bruddet mellom Tone Damli og Aksel Hennie har vært av ekstreme dimensjoner. VG svarer: – Kanskje hun er misunnelig?

Ellen Arnstad

Se og Hør-redaktør Ellen Arnstad forteller om dekningen av bruddet mellom Tone og Aksel på lørdagens Lindmo.

Foto: Jonas Sætre/NRK - Aas, Erlend/NTB Scanpix

– Det har kanskje vært noen medier som har skrevet litt for lite om Syria, og litt for mye om Tone og Aksel - for å si det sånn, sier Se og Hør-redaktør Ellen Arnstad på talkshowet Lindmo, lørdag kveld.

Hun forteller om en svært travel uke som har stått i kjendisjournalistikkens tegn, ikke bare for sladrebladene, men også for andre av de nasjonale mediene.

Den siste medieuken har har vært dominert av bruddet mellom superparet Tone Damli og Aksel Hennie. Parallelt har debatten gått om dekningen har vært for voldsom. Aftenpostens Joachim Lund kom med kraftig kritikk av tabloidavisene, og spesielt VG, for at de nedprioriterte ukens viktige hendelser. Som konflikten i Syria og valget i Italia.

VGs kommentator Anders Giæver svarte Lund, og skriver at kultureliten er med på å skape oppmerksomhet rundt bruddet ved at de bruker så mye spalteplass til å mene noe om dekningen.

– Ekstreme dimensjoner

Se og Hør-redaktør Ellen Arnstad utdyper til NRK.no hva hun mener om den voldsomme dekningen av kjendisbruddet.

– Denne hendelsen er verdt å merke seg, fordi dekningen har vært av helt ekstreme og historiske dimensjoner. Vi må tilbake til 1980-tallet og bruddet mellom Jahn Teigen og Anita Skorgan for å finne noe som kan sammenlignes med oppmerksomheten denne saken har fått.

Arnstad har ikke noe problem å forsvare Se og Hørs dekning, til tross for 14 sider med Tone- og Aksel-stoff. Men hun er mer forundret over hvor mye plass de store avisene har brukt på saken.

– Jeg har ikke behov for å gå i strupen på noen, men det er interessant å se måten det har tatt av hos andre medier som skal avdekke samfunnsviktige nyheter.

– For Se og Hør er bruddet en selvfølgelighet å dekke, vi er jo selve «kjendisuniversitetet» i Norge. Vi har kjendiser som hovedstolpe, mens de andre store mediene har et samfunnsoppdrag når det gjelder norske og internasjonale nyheter.

Arnstad påpeker likevel at hun har forståelse for at fokuset på denne saken har blitt svært stort. Siden Tone er aktuell både som Idol-dommer og som MGP-artist i Sverige samtidig som bruddet skjer, mener hun det er en ekstra stor hendelse.

– Det blir en trippel aktualitetseffekt. Derfor blir det en sjelden stor dimensjon over denne saken.

– Misunnelig

Torry Pedersen

VGs sjefredaktør Torry Pedersen mener det smaker misunnelse av Arnstads utspill.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

VGs sjefredaktør Torry Pedersen har ikke mye sansen for Arnstads utstpill. Han påpeker at VG samtidig med Tone-dekningen har hatt stort fokus på situasjonen i Syria.

– Kommentaren til Arnstad kan bære preg av at hun er misunnelig for at nyheten ikke sto i Se og Hør først (VG publiserte nettartikkelen om bruddet tre minutter før Se & Hør, red.anm.). Jeg vil samtidig påpeke at VG enten i denne uken eller forrige uke var inne i Syria. Nå ser jeg at NRK også har vært det denne uken, så det er bra. Vi hadde omfattende reportasjer fra Syria. Og så er det alltid legitimt å diskutere omfanget av dekningen av saker.

– Mener du at omfanget av VGs dekning om bruddet har vært riktig?

– Innenfor sin sjanger er dette en stor nyhet. Det er selvsagt ikke en viktig nyhet for nasjonen, men det er en sak som har stor publikumsinteresse.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober