Hopp til innhold

Appene tjener penger på privatlivet ditt

Personvernopplysninger har blitt handelsvare, og Forbrukerrådet mener folk selger seg for billig.

Lommelykt-app samlet inn brukerdata

Appen 'Lyseste lommelykt' samlet inn og videresolgte informasjon om norske brukere. Forbrukerrådet mener flere apper og nettjenester gjør det samme.

Foto: Gabrielle Graatrud

Laster du ned en app som både er gratis og reklamefri, bør du være ekstra påpasselig. Sannsynlighet er stor for at appen selger personopplysninger om deg videre.

– Utviklerne må tjene penger, så informasjon om brukeren selges videre til markedsførere, analyseselskaper eller andre kommersielle aktører, sier Jorge D. Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Jorge B. Jensen

Jorge D. Jensen i Forbrukerrådet mener folk selger seg altfor billig.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Som forbruker kan du risikere at alt fra navn og handlemønster til vaner selges videre. Forbrukerrådet mener folk mangler kontroll.

– Personvernopplysninger har blitt en handelsvare, og vi gir fra oss opplysninger ganske passivt. Personopplysninger har blitt en veldig viktig del av den virtuelle handelen, men mye foregår uten at forbrukerne som eier dataen har tilgang til å regulere det, sier Jensen til NRK.

Versting-app

Det er ikke bare apper som vi bruker til handel som lagrer og selger personvernsopplysninger. Også enkle, og tilsynelatende uskyldige, tjenester kan samle unødvendig mye informasjon om brukerne sine.

– Vi har et eksempel på en lommelykt-app som samlet inn masse informasjon og solgte videre, sier fagdirektøren.

Appen Jensen sikter til solgte informasjon til mellom 50 og 100 millioner mennesker videre. Også nordmenn ble rammet.

– Det er ganske ulogisk at en lommelykt-app krever at telefonen din har tilgang på internett, tilgang til kalenderen din, samt lokasjonsdata så de kan vite hvor du er til enhver tid. Dette er informasjon som er veldig attraktiv for analyseselskaper og markedsføring, sier Jensen.

Informasjonen brukes for å danne et mest mulig komplett bilde av brukerne, og er svært attraktiv for analyseselskaper og markedsføring.

Lommelykt-appen Forbrukerrådet refererer til selger ikke lenger brukerinformasjon, men det finnes en rekke andre eksempler.

– Det gjelder for det meste apper som ikke er reklamefinansiert, men som er gratis, så gjør utviklerne ofte en byttehandel, sier Jensen.

Han trekker spesielt frem spill som en versting.

– Folk må få bestemme mer

Forbrukerrådet la tirsdag frem rapporten «Du selger deg billig, om betalingsløsninger og personvern». Ifølge deres nye undersøkelse om betalingsløsninger og personer er det kun én av tolv som vet hvordan man beskytter personvernopplysningene sine.

– Hvis vi i større grad lar folk bestemme hvilken informasjon de gir fra seg, så greier de også å finne ut hvordan de skal beskytte seg, sier Jensen.

Forbrukerrådet mener det er feil å peke fingeren på forbrukeren, og jobber for at det skal bli enklere for folk flest å verne om personopplysninger. De mener at app-utviklere, nettbutikker og de som driver betalingstjenester bør skjerpe seg.

– Utfordringen ligger ikke så mye i å forandre folk, men å forandre tjenestene. De må gjøre forbrukerne i stand til å beskytte personvernsinformasjonen sin. Brukerne burde få mulighet til å gi aktivt samtykke til å oppgi noe personlig informasjon, men også nekte brukerstedet å samle den type informasjon, sier Jensen.

Det kan være vanskelig å av avsløre versting-appene, men du bør være obs på apper som er gratis og reklamefrie, oppfordrer han.

– Du må tenke over hvor utviklerne får inntektene fra. Ingen ting er helt gratis. Noe betaler du med.

Jobber med problemstillingen internasjonalt

Helge Veum

Helge Veum, avdelingsdirektør for tilsyn og sikkerhet i Datatilsynet bekrefter at personopplysninger har blitt en handelsvare.

Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen / Datatilsynet

De siste årene har bruken av apper på mobil eller nettbrett eksplodert, og Datatilsynet bekrefter at den nye nedlastbare programmene har blitt verstinger når det gjelder innhenting av personvernopplysninger.

– Dette er et nyere marked som vil følger tett. Sammenlignet med tradisjonelt webbruk kan appen få tilgang til mye mer informasjon om deg, om du gir appen tilgang, sier Helge Veum, avdelingsdirektør for tilsyn og sikkerhet i Datatilsynet.

Også Datatilsynet er bekymret over at flere av gratisappene henter inn informasjon som de selger videre.

– Personopplysninger er blitt en handelsvare, og ofte vet vi ikke at vi faktisk selger informasjon om oss selv. Folk må ta seg bryet med å sette seg inn i vilkårene, sier Veum.

Datatilsynet jobber med flere internasjonale aktører for å redusere muligheten for at apper får tilgang til personopplysninger de ikke trenger.

– Vi jobber for gode internasjonale bransjestandarder og for å få et rammeverk for hvordan utviklerne jobber innebygget personvern i apper, forteller Veum.

Datatilsynet vil i løpet av året komme med flere nasjonale tiltak for personvern i apper.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)