På tampen av valgkampen kåret
Arbeiderpartiet til den digitale valgkampvinneren.Panelet mente at partiet - med et godt nettsted i bunn - har publisert viktige artikler og lagt en lav terskel for deltakelse fra velgerne.
Arbeiderpartiets politikere på flere nivåer har også vært flittige brukere av Facebook, Twitter og blogger. De har dessuten engasjert grasrota gjennom sitt eget sosiale nettverk,
. Valgpanelet.no roser i tillegg Jens Stoltenbergs engasjerende nettvideoer.Ubrukt potensiale
Markedssjef for nye medier i TNS Gallup Hans Martin Cramer mener Arbeiderpartiets utstrakte bruk av nye medier har bidratt til å styrke engasjementet.
- Det kan ha vist seg i valgresultatene, sier han.
Hør Stoltenberg rose medarbeiderne:
Cramer mener imidlertid at Arbeiderpartiet, som de andre partiene, har mye å hente til neste valg.
- I denne valgkampen har det vært mye prøving og feiling. Arbeiderpartiet har vært flinke til å vise frem toppolitikerne, men kanskje ikke like flinke til å bruke nettet til å starte bevegelser mellom velgere og politikere.
Cramer tror at bruken av nye og sosiale medier vil bli mer bevisst og profesjonalisert til neste valg.
Hør debatten i Kulturnytt:
Rødt er best
Nikki Schei i medie- og overvåkingsbyrået Confetti er ikke enig i kåringen av Arbeiderpartiet som det beste på digitale medier.
Han mener partiet Rødt har vært langt mer tilstede og svart på brukernes spørsmål og kommentarer.
- Digital satsing er todelt: det ene er å formidle budskapet, det andre gjelder å være til stede og oppdatere.
I en kommentar til valgpanelet.no skriver han at Rødt må være vinneren fordi de har tatt det innover seg hvordan nett brukes både kommunikativt og designmessig.
Bård og Erna
Valgpanelet, som har bestått av representanter fra flere byråer som driver med digital kommunikasjon kåret også Høyres Erna Solberg til den beste partilederen på nett, mens de ga SVs Bård Vegard Solhjell prisen for beste politiker i sosiale medier.