Under Nordiske Mediedager i Bergen torsdag skal et utvalg i Arbeiderpartiet (Ap) legge fram sitt forslag til partiets nye mediepolitikk. Et notat Aftenposten har fått tilgang til viser at partiet ønsker flere endringer og omdreininger.
Ap foreslår at regjeringen utreder hvordan globale medieaktører skal betale skatter og avgifter i de landene de opererer i, med sikte på å styrke finansieringen av mediestøtteordningene.
– Bidrar ikke til fellesskapet
Mediepolitisk talsperson i Ap, Arild Grande, sier det er en betydelig utfordring for det norske mediemarkedet at selskaper som Facebook og Google har store inntekter i Norge uten at de bidrar til fellesskapet.
I år er det ventet at Google kommer til å omsette for 2,5 milliarder kroner i annonser i Norge, noe som gjør selskapet til den største aktøren på det norske reklamemarkedet. Facebooks inntekter kan nå 1,2 milliarder kroner.
Ifølge Dagens Næringsliv solgte Google annonser for 1,5 milliarder kroner i Norge i 2013, men betalte bare 742.469 kroner i skatt. Grunnen er at selskapet inntektsfører det norske reklamesalget i Irland.
– Dette er en vanskelig og viktig problemstilling som både Skatteetaten og Finansdepartementet følger nøye. Det foregår også utredningsarbeid i regi av OECD, sier Jarle Møen, som er professor i økonomi ved NHH og nestleder i Senter for skatteforskning har jobbet med problemstillingene rundt mediestøtte.
Bekymret for kutt
Et annet, beslektet tema som har preget mediedagene i Bergen er de dårlige tidene i mediebransjen. Godt over 200 årsverk har i løpet av de siste tre årene forsvunnet fra landets ti største avisredaksjoner.
– Fryktelig mange av de yngste, med den beste digitale spisskompetansen slutter. I tillegg er det veldig mange av de eldste, med den lengste yrkeserfaringen og største kunnskapen, som slutter eller går av med tidlig pensjon. Selv om utdanningsnivået i norske redaksjoner aldri har vært høyere, så kan dette gi trasige kompetanseproblemer, sier Knut Olav Åmås, direktør i Fritt Ord og tidligere kultur- og debattredaktør i Aftenposten til Bergens Tidende.
Han mener en kompetent og dyktig stab er grunnlaget for god journalistikk, og sier nedbemanningen i redaksjonene bærer preg av en farefull utvikling.
850 færre medlemmer
Ifølge Thomas Spence, leder i Norsk Journalistlag, har de mistet 850 medlemmer siden årsskiftet 08/09. Det vil si at fagorganisasjonen i gjennomsnitt har minsket med over hundre medlemmer i året.
TV- og radiobransjen har også kjent effekten av økt konkurranse. TV 2 hadde sin store kuttrunde i 2010. Ifølge Journalisten nedbemannet selskapet med i underkant av 200 årsverk. I årsrapporten for 2014 var TV 2 oppført med 542 redaksjonelt ansatte.
NRK har til sammen 1.777 journalister fordelt på blant annet TV, radio, nett og programskaping. Det er 120 flere enn for fem år siden.