Hopp til innhold

Antonsen og Storaas - Dialogues

Duke Ellington og Count Basie har gjort det, Chick Corea og Herbie Hancock også. Derfor er det stor forventning når to giganter i nordnorsk og vestnorsk jazz gjør det samme: Setter seg til hver sitt flygel og går inn i utfordrende jazzpianist-dialog.

Ivar Antonsen

Ivar Antonsen (65) fra Fauske, etter 20 år i California nå i Oslo.

Foto: Ponca Jazz Records

Hør anmeldelsen

Duettene har lange tradisjoner i jazzhistorien, og den krevende formen videreføres nå av pianistene Ivar Antonsen og Vigleik Storaas. Det kreves mot og selvsikkerhet for å stille opp i en slik situasjon. Heldigvis arter det seg her verken som konkurranse eller musikalsk mannjevning – den 65-årige Ivar Antonsen fra Fauske og hans innpå 20 år yngre makker Vigleik Storaas fra Bergen sitter pianistisk like trygt ved tangentene, med teknisk briljans og harmonisk oversikt så det mer enn holder.

Vigleik Storaas

Vigleik Storaas (47) fra Bergen.

Foto: Alf Solbakken / Ponca Jazz Records

Nytt og gammelt

Hva byr de så på? Jo, tre originalkomposisjoner hver, pluss tre velkjente låter fra jazzens standardrepertoar – og en ukjent. Vigleik Storaas-temaet Whenever bringer tanken til Chick Coreas spanske klang- og rytmeverden, og Ivar Antonsen følger beslektet opp med sin Up and Running. Storaas svarer med en tenksom vals, mens Antonsen blir spenstig og småintrikat i Stepping Stones hvor det virkelig tar av. Innimellom får Dave Brubeck-klassikeren In Your Own Sweet Way kjørt seg, friskt harmonisert i 3-, 4- og 5-delt takt.

Savner ting

Allikevel blir jeg ikke helt tatt av musikken. Jeg savner større kontraster i uttrykket, mer dynamikk, rikere klangbehandling og flere overraskelser. Og jeg lurer på om det skyldes en manglende producer med et kritisk lyttende øre og kreative tilbakemeldinger til musikerne i studio. Lydopptaket fra Norges Musikkhøgskole virker ellers litt hardt og kunne tålt mer luft og varme. Og mens jeg er i det furtne hjørnet: Plateomslaget er en studie i forspilte muligheter, både tekstlig og fotografisk.

Beleven dialog

Men når slutten er god er allting godt, og på de to siste av de ti stykkene blir dialogen virkelig beleven. Balladen Angel Eyes løftes til store høyder med praktfulle improvisasjoner over radikal reharmonisering. Og prikken over i’en settes i Jerome Kerns evige utfordring All the things you are, med både samtidig og solistisk improvisasjon, kreative rolleskift og variert komping hvor det skjer fantastiske ting.

Hva sier dette? Jo, at om de i sine dialoger ikke viser seg som verdens mest medrivende låtskrivere, så er pianistene Ivar Antonsen og Vigleik Storaas blant våre største som nettopp det – jazzpianister.

  • Ivar Antonsen og Vigleik Storaas - Dialogues
    Foto: Alf Solbakken / Ponca Jazz Records
    Ivar Antonsen og Vigleik Storaas: DIALOGUES
  • Ponca Jazz Records PJRCD 118

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.